Malawi-2

 

Ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος, στό Μαλάουϊ...

Ένα φαινόμενο, πού ξενίζει εμάς τους Δυτικούς, είναι ότι στό Μαλάουϊ καθημερινά συ­ναντάς πολύ κόσμο νά κυκλο­φορεί πεζός στους δρόμους, ιδιαίτερα στίς ώρες αιχμής.

Ά
ς μην τολμήσει, όμως, κά­ποιος άπό έμας τους βολεμέ­νους στά Ι.Χ. οχήματα μας νά απορήσει γιά τό αίτιο της πε­ζοπορίας τους.Ένας απλός υπολογισμός είναι αρκετός νά καταδείξει τό μέγεθος τού κό­στους.

Ή τιμή τού εισιτηρίου γιά τήν μετακίνηση μέ μίνιμπάς κυμαίνεται άπό 50 μέχρι 150 κουάτσα   ανά   διαδρομή,
   ενώ
τό κατώτατο ημερομίσθιο τοϋ ανειδίκευτου ιθαγενή είναι επί­σης 150 κουάτσα ημερησίως! Ή διαπίστωση αύτη δεν αφήνει περιθώρια γιά απορίες.

 

Malawi-1

 

Κεντρικό μανάβικο στό Μαλάουϊ !

Σ' αυτό τό σημείο ίσως έχει ενδιαφέρον νά σημειώσουμε ενδεικτικά τίς τιμές διαφόρων αγαθών. Δεδομένου ότι 1 ευρω ισοδυναμεί μέ 330 κουάτσα καί τό ημερομίσθιο κυμαίνεται άπό 150 μέχρι 1.000 κουάτσα τό πολύ -καί αυτό σέ σπάνι­ες περιπτώσεις- παραθέτου­με τίς τιμές των κυριοτέρων αγαθών, γιά νά γίνει αντιληπτότό κόστος ζωής των Μαλαουϊανών.

Έτσι, τό κόστος ενός ψωμιού ανέρχεται σέ 230 κου­άτσα, ενώ ενα λίτρο γάλα κο­στίζει 260 μέχρι 460 κουάτσα.Γιά νά αγοράσει κάποιος ενα κιλό κρέας θέλει 1.400 κουά­τσα, δηλαδή, αν είναι χαμηλό­μισθος, πρέπει νά εργαστεί γιά τή συγκέντρωση τοΰ ποσού πε­ρισσότερο άπό μία βδομάδα! Χαρακτηριστικό είναι επίσης τό γεγονός ότι γιά έναν κουβά νερό —διότι καί ή λειψυδρία είναι εντονότατη- απαιτούνται 50 κουάτσα!

Ή ανεύρεση εργασίας είναι πολύ δύσκολη υπόθεση. Οι πε­ρισσότεροι ιθαγενείς βρίσκουν εργασία με πενιχρό μισθό ώς φρουροί, ώς υπηρετικό προσω­πικό, ή ώς οδηγοί κοντά στους πλουσίους. Οι υπόλοιποι, συ­νήθως γίνονται βάρος στους εργαζόμενους συγγενείς τους.
Ή ανεργία είναι μέρος της ζωής τού σύγχρονου ιθαγενή, πού μετακόμισε από τήν επαρ­χία κοντύτερα σε κάποιο κέ­ντρο.

Όταν ρωτήσεις έναν ιθα­γενή τί δουλειά κάνει, συνήθως θά σοΰ απαντήσει ότι δέν δου­λεύει και, άν διακρίνει κάποια απορία στό πρόσωπο σου θα
συμπληρώσει χαμογελαστά ότι «εδώ είναι Μαλάοϋι, έτσι είναι τά πράγματα». Άν όμως επι­μείνεις, γιά τό πώς τά βγάζουν πέρα, τότε βλέπεις ότι ό καθέ­νας κάνει κάποια δουλειά τού ποδαριού, άλλος μικροεμπόριο, άλλος κάποια τέχνη γιά τόν «επιούσιο».

Στή γενική εικόνα της πόλης συμβάλλουν καί τά σχολεία, καθώς μέχρι τίς επτά τό πρωί, πού ξεκινούν τά μαθήματα σέ δημόσια καί ιδιωτικά σχολεία, γίνονται καί οι μετακινήσεις των μαθητών. Τά λίγα πλουσιόπαιδα μετακινούνται με Ι.Χ.

Τά παιδιά τών πολλών, ατημέλητα, φτωχοντυμένα, με φθαρ­μένες καί ξεβαμμένες στολές σέ αποχρώσεις τοΰ άσπρου καί τοϋ πράσινου, κυκλοφορούν στά πεζοδρόμια συνήθως ασυνόδευτα ή συνοδευόμενα από μεγαλύτερα αδέλφια.
Ή σχο­λική ποδιά επικρατεί παντού εδώ, σέ Ιδιωτικά καί Δημόσια σχολεία, καί είναι δηλωτική εν μέρει της κοινωνικής τάξης, στην οποία ανήκει ό καθένας.Γιά ευνόητους λόγους ή δη­μόσια παροχή υπηρεσιών στην παιδεία καί στην υγεία είναι χαμηλού επιπέδου.

Ακόμη καί στον Ιδιωτικό τομέα όμως, πα­ρότι αυξάνονται οι τιμές, οι υπηρεσίες παραμένουν σέ χα­μηλό επίπεδο, άφοϋ δέν γίνο­νται σοβαροί έλεγχοι καί δέν τηρούνται δεσμεύσεις καί υπο­χρεώσεις αδιάβλητες καί νόμι­μες πουθενά.Ή παραβατικότητα καί ή παρανομία είναι ένα κομμάτι της καθημερινότητας τών ιθα­γενών. Ηθικά παραπτώματα, ληστείες καί απάτες βρίσκο­νται στην ημερησία διάταξη. Ή διαφθορά τών Αρχών, της Αστυνομίας καί της Δικαιοσύ­νης είναι περίπου δεδομένη.

Ή έλλειψη παιδείας καί ή οικονομική εξαθλίωση οδηγούν στην όξυνση της εγκληματικότητας καί αναμενόμενο επακόλουθο τίς συλλήψεις, τίς κρατήσεις και τίς φυλακίσεις σέ διάφορα μέρη της χώρας.Ή συσσώρευση κακοποιών στοιχείων, από απλούς λωπο­δύτες μέχρι καί βαρυποινίτες άλλα καί φυλακές χωρίς υποδο­μές, μέ ρακένδυτους κρατούμε­νους, εγκαταλελειμμένους στην ασιτία καί στην πλήρη εξαθλίω­ση συνθέτουν τό σκηνικό πόνου καί δυστυχίας ενός άθλιου σω­φρονιστικού συστήματος. Χαο­τική κατάσταση!


Στον αγώνα γιά επιβίωση δέν υπάρχει χέρι βοηθείας άπό κάπου. Οι διάφορες θρησκείες κάνουν ημιτελείς προσπάθειες παροχής βοήθειας, ανάλογα μέ τό πώς ή κάθε ομάδα εκτιμά τήν κατάσταση. Αληθινό καί συνάμα λυπηρό γεγονός είναι καί ή δυνατή επίδραση της μα­γείας στή ζωή τών Ιθαγενών.

Ή εξάρτηση τών ανθρώπων άπό τά μάγια είναι αφάνταστα Ισχυρή. Τά «μαγαζάκια τών μάγων», όπου πωλούνται μα­γικά γιά κάθε περίπτωση, είναι ευρέως διαδεδομένα.

Γιά κάθε πρόβλημα, ή έπιθυμία, θεμιτή η άθέμιτη, οι Ιθα­γενείς καταφεύγουν στό μάγο της περιοχής, γιά νά βρουν λύση, η ακόμη, γιά νά προξενή­σουν κακό σε κάποιον πού ζη­λεύουν ή αντιπαθούν. Οί μάγοι χρησιμοποιούν μαγικά βότανα καί συμβουλές γιά νά εξυπη­ρετήσουν τους σκοτεινούς καί δόλιους σκοπούς των πελατών τους.Είναι γνωστές οί προλήψεις καί ή δεισιδαιμονία σέ μεγάλο φάσμα τοΰ πληθυσμού, άλλα καί ό φόβος πού τρέφουν οί ιθαγενείς γιά τους μάγους καί όσους αναμειγνύονται σέ τέ­τοιες σκοτεινές υποθέσεις.Ή αξία της ζωής είναι ίδιαίτερα ύποεκτιμημένη.

Οί Ιθα­γενείς πεθαίνουν εύκολα καί ανεξήγητα. Τό Αίητζ θερίζει καί ή ελονοσία επίσης παίρνει ζωές.
Συχνά ένας τριήμερος πονοκέφαλος μπορεί νά πάρει τή ζωή κάποιου χωρίς νά προ­λάβει νά τό καταλάβει.
Ένα τσίμπημα κουνουπιοϋ, πού είναι φορέας επικίνδυνης μορφής ελονοσίας, ασθένειας πού χτυπάει τόν εγκέφαλο, εξαπλώνεται γρηγορότατα καί δέν £χεις ελπίδες νά τήν προ­λάβεις.

Μία πληγή επίσης ή μία αδιαθεσία, αν δέν τήν πά­ρεις στά σοβαρά ή δέν μπορείς νά προμηθευτείς τά απαραίτη­τα φάρμακα, μπορεί νά άπο
βεί μοιραία.
Έτσι, οι κηδείες εδώ είναι πολύ συχνές. Καί παρότι ή ζωή έχει μικρή αξία, ό θάνατος φα­ντάζει τόσο σπουδαίος. Ή αξία τοΰ καθενός, αναγνωρίζεται μετά τό θάνατο του καί κατά κάποιο τρόπο μετριέται από τό σύνολο των ανθρώπων πού θά μαζέψει στην κηδεία του!Είναι συχνό φαινόμενο, φί­λοι καί γνωστοί τοΰ κεκοιμημένου, νά συνοδεύουν τό νεκρό σώμα του, καθώς τό παραλαμ­βάνουν άπό τό νοσοκομείο η τό νεκροτομείο καί νά τό ακολου­θούν μέ μεγάλες πομπές άπό αυτοκίνητα, έχοντας αναμμέ­να φώτα καί αλάρμ.

Ή τραγική ειρωνεία είναι, ότι ενώ μπορεί νά μήν υπήρχαν χρήματα γιά νά αγοραστούν φάρμακα, βρίσκονται χρήματα γιά νά νοικιαστεί φορτηγό πού θά μεταφέρει συγγενείς, φί­λους καί γνωστούς τοΰ κεκοιμημένου στην τελευταία του κατοικία. Κατόπιν, σέ όλους αυτούς, παραχωρείται κάποιο γεύμα.Μετά τήν ταφή παρα­μένουν επί τρεις ημέρες αμί­λητοι. Εκεί, εάν ό κεκοιμημένος άφησε πίσω του ορφανά ανήλικα ή απροστάτευτα, οι αρχηγοί της φυλής αποφασί­ζουν ποιοί θά τά αναλάβουν.

Κλείνοντας, γίνονται εύκο­λα αντιληπτές οι μεταφυσικές προλήψεις άλλα καί αναζητή­σεις τών Ιθαγενών.Αναδεικνύ­εται δέ ή ανάγκη μέσα άπό τήν εμπεριστατωμένη κατήχηση τών Όρθοδόξων Ιεραποστό­λων νά διδαχθεί στους Μα-λαουϊανούς άλλά καί στους υπόλοιπους Αφρικανούς ή πνευματική διάσταση της ζωής καί τοΰ θανάτου άλλα καί ή αθανασία τής ψυχής καί ή με­τάβαση άπό τά πρόσκαιρα καί εφήμερα στην αιωνιότητα τοΰ Παραδείσου.

2013 -- π. Έρμόλαος Ίατροΰ
 περιοδ. " Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός" - Θεσ/κη