Χωρὶς πολλὲς διαδικασίες τὸν κατεδί­κασαν ἀμέσως. Ὥρμησαν ὅλοι ἐπάνω του. Τὸν ἔσυραν ἔξω ἀπὸ τὴν πόλι καὶ ἁρπάζοντας λιθάρια ἄρχισαν νὰ τὸν λιθοβολοῦν.
Τότε αὐτός, ἐνῷ ξεψυχοῦσε, θυμήθηκε τὸν Ἐσταυρωμένο Χριστό. Κι ὅπως ὁ Χριστὸς εἶπε τὸ μεγάλο λόγο «Πάτερ, ἄφες αὐτοῖς· οὐ γὰρ οἴδασι τί ποιοῦσι» (Λουκ. 23,34), ἔτσι καὶ ὁ δοῦλος του Στέφανος προσευχήθηκε· «Κύριε, μὴ στήσῃς αὐ­τοῖς τὴν ἁμαρτίαν ταύτην»· Κύριε, μὴν τοὺς λογαριάσῃς τὴν ἁμαρτία αὐτή (Πράξ. 7,60).
Καὶ ἔτσι ἐξέπνευσε.

* * *

Ὁ Στέφανος, ἀδελφοί μου, εἶνε ὁ πρωτομάρτυρας τῆς ἀληθείας, τῆς δικαιοσύνης, καὶ τῆς συγχωρήσεως.
Μᾶς διδάσκει πρῶτα – πρῶτα, ὅτι πρέπει κ᾿ ἐμεῖς νὰ ὁμολογοῦμε τὴν ἀλήθεια καὶ νὰ ὑπερ­ασπιζώμαστε τὴν πίστι μας. Ὁμολογία! μεγά­λο πρᾶγμα. Καὶ δίδονται πολλὲς εὐκαιρίες νὰ ὁμολογήσουμε τὴν πίστι μας. Κάθεσαι λ.χ. στὸ τραπέζι; κάνε τὸ σταυρό σου, πὲς ἕνα εὐ­χαριστῶ στὸ Θεό.

Ἀκοῦς νὰ βλαστημᾶνε; μὴ μέ­­νεις ἀπαθής, μίλα, φώναξε. Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς λέει· Βρίζεις τὴ μάνα μου, σὲ συγχω­ρῶ· βρίζεις τὸν πατέρα μου, σὲ συγχωρῶ· μὲ χτυπᾷς, μὲ σκοτώνεις, σὲ συγχωρῶ· ἂν ὅ­μως βλαστημήσῃς Χριστὸ καὶ Παναγιά, δὲν ἔ­χω μάτια νὰ σὲ δῶ… Ποιός τὸ λέει σήμερα αὐ­τό; Ἀτιμώρητοι μένουν οἱ βλάστημοι.

Ἂν βλαστημήσῃς τὸν πρωθυπουργὸ ἢ τὸν πρόεδρο τῆς δημοκρατίας ἢ τοὺς ἀρχηγοὺς τῶν κομμάτων, τρῶς τιμωρία δυὸ χρόνια φυλακή. Μεγάλος λοιπὸν ὁ πρωθυπουργός, ἀλλὰ μικρὸς ὁ Χριστὸς καὶ μικρὴ ἡ Παναγία! Ὁ Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, αὐστηρότερος ἀπὸ τὸν Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλό, λέγει· Ἀκοῦς βλάσφημο; Ἔχεις γλῶσσα; ἔλεγξέ τον. Δὲν σ᾿ ἀκούει; χέρι ἔχεις; χτύπα βλάσφημο.

Καὶ χέρι ποὺ θὰ χτυπήσῃ βλάσφημο θὰ ἁγιάσῃ.
Μᾶς διδάσκει ἔπειτα ν᾿ ἀγαποῦμε κ᾿ ἐμεῖς τὴ δικαιοσύνη. Ὁ Στέφανος φρόντιζε ὥστε στὴ διανομὴ τῶν ἀγαθῶν νὰ μὴ ἀδικῆται καν­είς· καὶ δὲν εἶχαν παράπονο οὔτε οἱ χῆρες οὔ­τε τὰ ὀρφανά. Ὅπως τότε λοιπὸν ὑπῆρχε δικαιοσύνη, ἔτσι νὰ ζήσουμε κ᾿ ἐμεῖς. Δικαιοσύνη πρῶτα – πρῶτα στὶς καθημερινὲς ἀν­θρώ­πινες σχέσεις μὲ τὸν πλησίον (δικαιοσύνη στὴ μικρὴ οἰκογένεια, στὴ γειτονιά, στὸ στε­νὸ περιβάλλον), δικαιοσύνη κατόπιν καὶ μέσα στὴ μεγάλη οἰκογένεια, τὴν κοινωνία· ἔτσι λύ­νεται τὸ λεγόμενο κοινωνικὸ πρόβλημα.

Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος λέει· Ὁ λόγος ἐκεῖ­νος «Αὐτὸ εἶνε δικό μου, κι αὐτὸ εἶνε δικό σου» εἶνε ἡ κατάρα τῆς ἀνθρωπότητος. Στὸ ἀντρόγυνο λ.χ., ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ ἡ γυναίκα θὰ πῇ «Αὐτὸ εἶνε δικό μου, κι αὐτὸ δικό σου», ἀρχίζει διαζύγιο. Γι᾿ αὐτὸ ἡ κοινοκτημοσύνη τῆς πρώτης Ἐκκλησίας εἶνε θεμέλιο ἑνότητος. Ἡ κοινοκτημοσύνη βέβαια στὸ σύγχρονο λεξιλόγιο μπορεῖ ν᾿ ἀποδοθῇ καὶ μὲ τὴ λέξι κομμουνισμός, ποὺ εἶνε παρεξηγήσιμη. Ἀλ­λὰ ἐμεῖς δὲν ἐννοοῦμε τὸν ἄθεο κομμουνισμό. Διότι ἐκεῖ ὑπάρχει τραγικὴ ἀντινομία.

Ὅ­πως εἶπε ἕνας μεγάλος Ῥῶσος φιλόσοφος, ὁ Νικό­λαος Μπερντιάγεφ, οἱ κομμουνισταί, ἐνῷ θέ­λουν νὰ ἐγκαταστήσουν στὸν κόσμο αὐτὸν ἕ­να σύστημα δικαίου ποὺ μοιάζει μὲ τὸ σύστη­μα τῆς ὑπερκοσμίου ζωῆς τοῦ οὐρανοῦ, ἐν τούτοις ἀφήνουν τὸ σύστημα αὐτὸ χω­ρὶς θεμέλιο.

Ἐδῶ εἶνε τὸ ἁμάρτημα τοῦ κομμουνισμοῦ· ἐνῷ ἀρνήθηκε τὸ Θεὸ καὶ προσπάθησε νὰ ξερριζώσῃ ἀπὸ τὶς καρδιὲς τῶν ἀνθρώπων τὴν πίστι στὸ Χριστό, μετὰ ζήτησε ἀπὸ αὐ­τοὺς κάτι ἀδύνατο.

Ἀφοῦ δηλαδὴ τοὺς ἔκανε διαβόλους, περιμένει νὰ ζήσουν τώρα αὐτοὶ σὰν ἄγγελοι.


Μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ ἔκανα κ᾿ ἐγὼ ὡς ἱ­εροκήρυκας στὴν Κοζάνη ἕνα πείραμα ἐφαρμογῆς κοινοκτημοσύνης. Γιὰ νὰ μὴν πεινάσῃ ὁ λαός μας, ποὺ ὑπέφερε πολύ, ἵδρυσα μὲ τὴ συνδρομὴ ὅλων ἕνα συσσίτιο.

Ἄρχισε σὰν μικρὸ ῥυάκι ἀπὸ πενήντα – ἑξήντα πιάτα τὴν ἡ­μέ­ρα καὶ ἔφτασε μέχρι ὀχτὼ χιλιάδες πιάτα. Κανείς δὲν ἔπαιρνε περισσότερο ἢ λιγώτερο· ὅλοι τὸ ἴδιο. Δὲν εἶνε δικό μου θαῦμα, εἶνε θαῦμα τοῦ Χριστοῦ.

Εἴθε ὁ Θεὸς νὰ μᾶς ἀξιώσῃ νὰ δοῦμε καλύτερες ἡμέρες στὸν κόσμο. Εἴδαμε νὰ συγ­κρούωνται τὰ δύο συστήματα, κομμουνιστικὸ καὶ ἀστικὸ ἢ κεφαλαιοκρατικό. Θὰ μποροῦσε νὰ γίνῃ μία μεῖξις· ὅ,τι καλὸ ἔχει τὸ ἕνα σύστημα καὶ ὅ,τι καλὸ ἔχει τὸ ἄλλο, νὰ ἀλληλοσυμπληρωθοῦν. Θὰ ἦταν μιὰ εὐλογία.

Τὸ τρίτο, τέλος, δίδαγμα ποὺ μᾶς προσφέρει ὁ πρωτομάρτυς Στέφανος εἶνε ἡ συγχώρη­σις. Ἂς συγχωροῦμε λοιπὸν κ᾿ ἐμεῖς. Ὑπάρ­χει ὡραιότερο πρᾶγμα ἀπὸ τὸ νὰ συγχωρῇς; Στὸν αἰῶνα μας δυστυχῶς ἡ συγχώρησις ἔχει λησμονηθῆ καὶ ἐπικρατεῖ τὸ μῖσος. Στὰ ἀντρό­γυνα, ἡ γυναίκα δὲν συγχωρεῖ τὸν ἄντρα κι ὁ ἄντρας τὴ γυναῖκα, καὶ ἔχουμε διαζύγια.

Δῶ­στε συγχώρησι! οἱ ἄντρες μὲ τὶς γυναῖκες, τὰ παιδιὰ μὲ τοὺς γονεῖς, οἱ ἐργάτες μὲ τ᾿ ἀφεν­τικά, οἱ μαθηταὶ μὲ τοὺς δασκάλους, οἱ στρατιῶτες μὲ τοὺς ἀξιωματικούς…

* * *

Ἀγαπητοί μου! Ἡ ἀλήθεια, ἡ δικαιοσύνη καὶ ἡ συγχώρησις εἶνε θεμέλια τῆς παρούσης ζωῆς ἀλλὰ καὶ γνωρίσματα τῆς μελλούσης καὶ αἰωνίου. Ἡ ἀλήθεια διαλύει τὰ σκότη τοῦ ψεύ­δους καὶ τῆς πλάνης, προσγειώνει στὴν πρα­γματικότητα. Ἡ δικαιοσύνη καταστέλλει τὴν ταραχή, συμβάλλει στὴν τάξι καὶ στὴν εἰρήνη. Καὶ ἡ συγχώρησις ἀποκαθιστᾷ τὴν ἀγάπη καὶ τὴν ἑνότητα τῶν καρδιῶν. Ἀλλὰ γιὰ νὰ τὰ φτά­σῃ αὐτὰ ὁ ἄνθρωπος, χρειάζεται μεγάλη ἀντο­χὴ καὶ θυσία. Αὐτὸ μᾶς διδάσκει ὁ ἅγιος Στέφανος.

Τὸ ὅτι ἐμεῖς δὲν διωκόμαστε στὸν αἰ­ῶνα αὐτὸν σημαίνει, ὅτι εἴμαστε ψυχροὶ Χριστιανοί. Ἂν θελήσουμε νὰ γίνουμε θερμοὶ καὶ ζωντανοὶ καὶ ἡ γῆ αἰσθανθῇ τὴν παρουσία μας ὡς ἀγγέλων Θεοῦ, θὰ σειστῇ τὸ σύμπαν…

Εἴθε ὁ Θεὸς νὰ σὲ ἀξιώσῃ, ἀγαπητέ μου, ἔ­στω καὶ ἂν μείνῃς ἕνας, νὰ μὴ δειλιάσῃς. Θά ᾿ρθουν χρόνια ποὺ οἱ πιστοὶ θὰ σπανίζουν, θὰ εἶνε μονάδες. Ἀλλὰ νὰ εἶσαι βέβαιος, ὅτι δὲν θὰ νικήσῃ ὁ ἀντίχριστος, δὲν θὰ νικήσουν τὰ θηρία τῆς ἀβύσσου· θὰ νικήσῃ τὸ ἀρνίον, τὸ «ἐσφαγμένον ἀρνίον» (Ἀπ. 5,6· 17,14), ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός· ὅν, παῖδες, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος