Τὴν Κυριακὴ χτυπᾷ ἡ καμπάνα. Κάθε Χριστι­ανὸς ποὺ ἀκούει πρέπει νὰ τρέξῃ στὴν ἐκ­κλησία, νὰ ζήσῃ τὴ θεία λειτουργία καὶ μα­ζὶ μὲ ὅλους νὰ ὁμολογήσῃ τὴν πίστι λέγοντας τὸ «Πιστεύω…». Ὁ ἐκκλησιασμὸς εἶνε καὶ ὁ­μο­λογία πίστεως.

Ὅποιος χωρὶς σοβαρὸ λόγο ἀπουσιάζει σταθερὰ ἀπὸ τὸν Εκκλησιασμὸ τῆς Κυριακῆς, ἀρνεῖται ἐμ­μέσως τὸν Χριστό.

Πολλοὶ στὴν καθημερινή τους ζωὴ ἀγνοοῦν τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ξυπνοῦν τὸ πρωὶ καὶ προσευχὴ δὲν κάνουν· φεύγουν γιὰ δουλειὰ χωρὶς ἕνα σταυρό, κάθονται καὶ τρῶνε ὅπως τὰ ζωντανὰ στὸ παχνί, τὴ νύχτα πέφτουν γιὰ ὕπνο ἀναίσθητοι· περνοῦν ἔξω ἀπὸ ἐκκλησία καὶ ούτε έναν σταυρό δεν κάνουν, μπαίνουν σὲ αὐτοκίνητο, τραῖνο, πλοῖο, ἀεροπλάνο, καὶ ντρέπονται νὰ δείξουν πὼς πιστεύουν κι᾽ ἐπικαλοῦνται τὴ βο­­ήθεια τοῦ Χριστοῦ.

Ὁ Χριστὸς δὲν ντράπη­κε νὰ θυσιαστεί στὸ Σταυρὸ γιὰ τὶς δικές μας ἁμαρτί­ες, και μάλιστα αναμάρτητος, κι αὐτοὶ ντρέπονται νὰ κάνουν τὸ Σταυρό τους. Αὐτοὶ εἶνε ἀρνητές τῆς πίστεως.

Ἄλλοι πηγαίνουν στὸ δικαστήριο κι ἁ­πλώ­­νουν δίχως φόβο τὸ βρωμερό τους χέρι ἐπάνω στὸ Εὐαγγέλιο δίνοντας μάλιστα πολλὲς φορὲς καὶ ὅρκο ψεύτι­κο. Μὲ τὴν πρᾶξι αὐτὴ ἀρ­νοῦνται τὸ Χριστό, ποὺ ἀπαγορεύει τὸν ὅρκο...

Ἄλλοι ζητώντας νὰ μάθουν τὴν τύχη τους κα­ταφεύ­γουν σὲ πνευματιστὰς (μέντιουμ) καὶ μάγους. Αὐτὰ εἶνε σατανικὰ πράγματα. Ὅσοι πηγαίνουν ἐκεῖ καὶ ζητοῦν συμβουλὲς καὶ καθοδηγήσεις ἀπ᾽ τὰ δαιμόνια, ἀρνοῦνται τὸ Χρι­στὸ ποὺ τὸν ομολόγησαν στὸ ἱερὸ βάπτισμα.

Ἀρνοῦνται ἐπίσης τὸ Χριστὸ ἐκεῖνοι ποὺ φεύγουν ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία καὶ πᾶνε σὲ διάφορες αἱρέσεις καὶ σχίσματα. Καὶ πῶς θὰ κατα­λάβουμε ὅτι κάποιος εἶνε αἱρετικός; Για ρωτῆστε τον· «Πιστεύεις ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, τὸ δεύτερο πρόσωπο τῆς Αγίας Τριάδος; πιστεύεις ὅτι κατέβηκε στὴ γῆ, φόρεσε σάρκα ἀνθρώπινη, ἔ­γινε ἄν­θρωπος;»

Ἐὰν δὲν ὁμολο­γῇ ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε ὁ ἐνανθρωπήσας Θεός, δὲν εἶνε κάν Ορθόδοξος, εἶνε αἱρετικός. Τέτοιοι εἶνε π.χ. οἱ «μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ» καὶ πολλοὶ ἄλλοι. ῾Ρωτῆστε ἐπίσης· Αὐτὸ ποὺ μεταδί­δει κάθε Κυριακὴ ὁ παπᾶς εἶνε σῶμα Χριστοῦ; Ἐ­ὰν δὲν δέχονται τὸ μυστήριο τῶν μυστηρί­ων, δὲν εἶνε Ορθόδοξοι· εἶνε ἀρνηταὶ τοῦ Χριστοῦ.
Καὶ τέλος, ποιοί εἶνε οἱ μεγαλύτεροι ἀρ­νη­τές; Είναι αὐτοὶ ποὺ ἀνοίγουν τὸ ἄθλιο στόμα τους καὶ βλαστημοῦν τὰ Θεῖα. Ἄκουσα ὅτι, ὅ­ταν στὶς 21 Ἰουνίου 1978 ἔγινε τὴ νύχτα στὴ Θεσσαλο­νίκη ὁ σεισμὸς μὲ 35 νεκρούς, ἐκείνη τὴν ὥ­ρα πολλοὶ μέσα στὰ σπίτια βλαστημοῦσαν τὸ Χριστό· μὲ τὸ σεισμὸ σταμάτησαν καὶ ἄρχισαν νὰ παρακαλοῦν τὸ Χριστὸ καὶ τὴν Παναγιά, ἀλλ᾽ αὐτὸ δὲν ὠφελεῖ. Ὅποιος δὲν ἀγαπᾷ καὶ δὲν τιμᾷ τὸ Χριστό, εἶνε ἀρνητής του.

Ἀρνηταὶ τοῦ Χριστοῦ στὴν ἐποχή μας...

Εἶνε ἆραγε μόνο αὐ­τοί; Ὑπάρχουν, ἀλλοίμονο, καὶ ἄλλοι, καὶ θὰ σᾶς δείξω μερικούς. Οἱ Χριστιανοὶ πρόγονοί μας στὸν Πόν­το καὶ τὴ Μικρὰ Ἀ­σία, μὲ τὸ μαχαίρι τοῦ Τούρκου στὸ λαιμό, δὲν ἀρνοῦνταν τὸ Χριστὸ καὶ πολλοὶ μαρτύρησαν· καὶ ἐδῶ στὴν ἐλεύθερη πατρίδα μας πῶς τὸν ἀρνούμεθα; Ἂν ὄχι μὲ τὰ λόγια, πολλὲς φορὲς ὅμως μὲ τὰ ἔργα μας, καταπατών­τας τὸ θέλημά του τὸ ἅγιο, κάνοντας ἀντίθετα ἀπὸ ἐκεῖ­να ποὺ αὐτὸς ὁρίζει. Θέλετε παραδείγματα;


  • Ὁ Χριστὸς λέει νὰ μὴν κλέβουμε, κ᾽ ἐμεῖς ἔχουμε ἀναγάγει τὴν κλοπὴ σὲ ἄθλιο ἀγώνισμα, στὸ ὁποῖο ἐπιδιδόμεθα μὲ ἕναν ἐπαίσχυντο ἀνταγωνισμό· ἔτσι τὸν ἀρνούμεθα.

  • Ὁ Χριστὸς λέει νὰ μὴ χωρίζῃ τὸ ἀνδρόγυ­νο, ὅτι μόνο τὸ φτυάρι τοῦ νεκροθράφτη τοὺς χωρίζει, καὶ τώρα τὸ διαζύγιο διαλύει τὴν οἰ­κογένεια. Τὸ διαζύγιο εἶνε ἄρνησις Χριστοῦ.

  • Θέλημα τοῦ Χριστοῦ εἶνε, τὰ εὐλογημένα ἀντρόγυνα νὰ γεννοῦν παιδιά, ὅσα Εκεῖ­νος τοὺς δώσῃ. Ὅταν λοιπὸν τὸ ἀντρόγυνο παρεμποδίζῃ καὶ διακόπτῃ τὴν τεκνογονία, τί κάνει· ἀρνεῖται τὸ Χριστό. Ἡ ἀποφυγὴ τῆς τεκνογονίας εἶνε ἄρνησις Χριστοῦ.

  • Τὸ ἀκόμη χειρότερο. Ἔμαθα κάτι φοβερό. Στὴ Θεσσαλονίκη ἔφραξε ἕνας ὑ­πόνομος κ᾽ ἔ­τρεξε ὁ δῆμος νὰ διορθώσῃ τὴ βλάβη. Κι ὅ­ταν ἄνοιξαν τὸν ὑπόνομο τί βρῆκαν· ἐνενήν­τα βρέφη σφαγμένα! ἦταν ἔμβρυα ποὺ διαμέ­λισαν γιατροὶ σὲ γυναικολογικὲς κλινικὲς τής Θεσσαλονίκης μὲ ἐκτρώσεις!

Ἐνενήντα παιδάκια μέσα στὸν ὑπό­νομο!

Πῶς στέκονται ἀκόμη τὰ ἄστρα στὸν οὐ­ρανὸ καὶ δὲν ἔπεσαν στὰ κεφάλια μας καὶ πῶς ἡ γῆ δὲν σείεται ἐκ θεμελίων νὰ μὴ μείνῃ τίπο­τα ὄρθιο!; Εἴμαστε ἄξιοι τιμωρίας γιὰ τὶς ἁμαρ­τί­ες μας, τὶς βλασφημίες, τὶς ἐκτρώσεις, τὶς πορ­νεῖες καὶ μοιχεῖες, γιὰ ὅλα τὰ ἐγ­κλήματά μας.

Καὶ πάλι ὁ Θεὸς μακροθυμεῖ· γιατὶ ἂν ἐκσπά­σῃ ἡ ὀρ­γή του, θὰ ἐρημώσουν πόλεις, καὶ μόνο σκυλιὰ θὰ γαυγίζουν στὰ χαλάσματα. Καὶ αὐτὰ θὰ εἶνε τὸ ἀποτελέσματα τῆς ἀποστασίας μας· ἰδίως τῶν δύο μεγάλων ἁμαρτιῶν μας, τῶν βλασφημιῶν καὶ τῶν ἐκτρώσεων.

Γίναμε αρνητές τού Χριστοῦ, προδότες του γίναμε ὅ­λοι· λαὸς δυσσεβὴς καὶ παράνομος, καὶ κλῆ­ρος ἐ­πιλήσμων τῶν ὑποχρεώσεών μας, θεομ­παῖ­χτες παπᾶδες καὶ δεσποτάδες καὶ ὅλοι ἀν­εξ­αιρέτως. Φύγαμε ἀπὸ τὸ Θεό.

Ποῦ εἶνε ἡ πίστι; ἐ­κείνη ἡ πίστι τῶν πατέρων καὶ τῶν παππούδων μας, ποὺ ἄκουγαν τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ καὶ κλαίγανε. Τώρα ἀκοῦνε τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ καὶ κοροϊδεύουν, ἐμπαίζουν μικροὶ καὶ μεγάλοι ἀνεξαιρέτως.

* * *

Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἐὰν θέλουμε νὰ σωθοῦμε καὶ νὰ μὴ ξεκρεμάσῃ ὁ Θεὸς τὸ «σιδερένιο ῥαβδί» Του και πέσει πάνω στα κεφάλια μας , νὰ μὴ μᾶς βροῦν δηλαδὴ σκληρότερες τιμωρίες, ἂς μετανοήσουμε.

Εἶ­νε ὅλα προφητευμένα, γραμμένα. Χρόνια κη­ρύττουμε, φωνάζουμε, μὰ ποιός ἀκούει; Ἐξακολουθοῦν τὰ ἐγ­κλήματα καὶ οἱ ἀσέβειες…
Νὰ ξέρουμε ὅτι, στὸ ση­μεῖο ποὺ φτάσαμε, οἱ θεομηνίες ποὺ ἀκοῦμε νὰ συμβαί­νουν κάθε τόσο εἶνε προειδοποίησις. Ὄχι ὅτι ἐκεῖνοι ποὺ δοκιμάζονται σὲ δι­άφορα μέρη εἶνε οἱ πιὸ ἁμαρτωλοί της γής. Μὴν τὸ πῇ κανείς αὐτό.

Ὄχι· εἴμαστε κ᾽ ἐμεῖς πο­λὺ ἁ­μαρ­τωλοὶ καί, ἐὰν δὲν μετανοήσουμε, ὅλοι τὸ ἴδιο θὰ πάθουμε· αὐτὸ λέ­ει ὁ Κύριος γιὰ παρόμοιες περιπτώσεις. Ἀ­νοῖξτε τὸ Εὐαγγέλιο στὸ κατὰ Λουκᾶν, κεφάλαιο 13 (ΙΓ΄), στοὺς στίχους 1 ἕως 5, νὰ τὸ δῆ­τε μόνοι σας. Εἴμαστε κ᾽ ἐμεῖς πιὸ ἁμαρτωλοί.

Καὶ πολύ φοβᾶ­μαι μήπως καμμιὰ νύχτα – καμιά μέρα  δὲν μείνῃ λιθάρι πάνω στὸ λιθάρι. Δὲν θὰ μείνουν αὐτὰ ἀτιμώρητα. Ὁ Θεὸς δὲν λησμονεῖ. Ἂς λένε ὅ,τι θέ­λουν οἱ ἄπιστοι.

Γιατί υπάρχει ἕνα μάτι ποὺ τὰ βλέ­­πει ὅλα, ἕνα αὐτὶ ποὺ τ᾽ ἀκούει ὅλα, κι᾽ ἕνα χέρι ποὺ τὰ γράφει ὅλα. Ὁ μόνος τρόπος σωτηρίας μας εἶνε ν᾽ ἀλλάξουμε ὅλοι μυαλό, ν᾽ ἀλλάξουμε πορεία ζωῆς, νὰ ἐπιστρέψουμε στὸ Χριστό, νὰ γίνου­με παιδιά Του, ὅπως οἱ Άγιοι Πάντες, γιὰ νὰ ἔ­χουμε ὄχι τὴν κατάρα του Θεού ἀλλὰ τὴν εὐλογία Του.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος