Καὶ σήμερα, παρ᾽ ὅλη τὴν πρόοδο, ὅλοι οἱ ἐπιστήμονες νὰ μαζευτοῦν, ἕνα σπόρο δὲν μποροῦν νὰ κάνουν. Φτάνει ἕ­νας σπόρος ν᾽ ἀ­ποδείξῃ, ὅτι ὑπάρχει Θεός.
Ὑπάρχει κ᾽ ἕνα ἄλλο μυστικὸ στὸ σπόρο – τὸ λέει ὁ μέγας Βασίλειος στὶς ὁμιλίες του στὴν Ἑξαήμερο.Τὸ μυρμήγκι μαζεύει στὴ φωλιά του σπόρους, ἀλλ᾽ ἐὰν αὐτοὶ βρεθοῦν σὲ ὑ­γρασία, φυτρώνουν.

Τί κάνει λοιπὸν τότε· μὲ τὶς δαγ­κάνες του κόβει τὸ σπόρο σὲ δυό, κι ὁ σπόρος δὲν μπορεῖ νὰ φυτρώσῃ!

Ρωτάμε λοιπόν: Ποιός τὸ δίδαξε νὰ τὸ κάνῃ αὐτό;

Δὲν εἶμαι γεωπόνος ἢ φυσικὸς γιὰ νὰ προσ­­θέσω κι ἄλλα θαυμαστά· λέω ἁπλῶς, ὅτι ἕνας σπόρος εἶνε ἕνα θαῦμα. Ἀλλὰ ἐμεῖς τὸ συνηθίσαμε καὶ χάσαμε τὸ θαυμασμό.

Ἐκτὸς ὅμως ἀπὸ τὸ φυσικὸ σπόρο ὑπάρχει καὶ ὁ πνευματικὸς σπόρος, ποὺ εἶνε ἀπείρως ἀνώτερος. Ποιός εἶνε ὁ σπόρος αὐτός;
Ἔξω ἀπὸ τὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν εἶνε τὸ ἄγαλμα ἑνὸς μεγάλου προδρόμου τῆς Ἑλληνικῆς ἐπανα­στάσεως, τοῦ ῾Ρήγα Φεραίου, κι ἀ­πὸ κάτω γράφει (μὲ ἁπλᾶ λόγια)·

«Ὦ Φεραῖε, ἔσπειρες πολὺ σπόρο!».

Μὰ τί σπόρο όμως ἔσπειρε, ἀ­φοῦ δὲν ἦταν γεωργός;

Ἔσπειρε τὸ κήρυ­γμα τῆς λευτεριᾶς, ἕναν ἄλλο σπόρο, καὶ τὸν πό­τι­σε μὲ τὸ αἷμα τῆς θυσίας του· ἔτσι βλάστη­σε τὸ δέντρο τῆς ἐλευθερίας. Σπόρος λοιπὸν εἶ­νε καί οἱ ἰδέες, οἱ ὑψηλὲς καὶ μεγάλες ἰδέες ποὺ συγκλονίζουν τὴν ἀνθρωπότητα.

Στὴν κορυφὴ ὅλων τῶν ἰδεῶν εἶνε ἡ ἀπόλυτη ἀλήθεια, τὸ Εὐαγγέλιο!

Μὴ μοῦ μιλᾶτε λοιπόν γιὰ ἄλ­λα πράγματα· εἶνε μικρὰ καὶ ἀσήμαντα μπρο­στὰ στὸ διαμάντι, στὸ λόγο τοῦ Εὐαγγελίου. Τὸ εἶ­πε ὁ ἴδιος ὁ Κύριος· «Ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ πα­ρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλ­θω­σι» (Ματθ. 24,35. Λουκ. 21,33. Μᾶρκ. 13,31. πρβλ. Ἀπ. 20,11).

Ὁ «σπόρος» λοιπὸν εἶνε ἡ ἀλήθεια ποὺ ἔσπειρε ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστὸς καὶ ὑπάρχει στὸ Εὐαγγέλιο.

* * *

Μεταξὺ όμως σπόρου φυσικοῦ, καὶ σπόρου πνευματικοῦ ὑπάρχουν ὁμοιότητες.

Ὁ φυσικὸς σπόρος, ἂν πέσῃ σὲ δρόμο χιλιοπατημένο, δὲν φυτρώνει· ἂν πέσῃ σὲ ἔδαφος πετρῶ­δες, φυτρώνει μὲν ἀλλὰ δὲν μπορεῖ ν᾽ ἀ­ναπτυχθῇ, γιατὶ «δὲν ἔχει ῥίζα», δὲν κατορθώνει νὰ ῥιζώσῃ βαθειὰ στὸ ἔδαφος· ἂν πέσῃ σὲ ἔδαφος γεμᾶτο ἀγκάθια, φυτρώνει ἀλλὰ τ᾽ ἀγκάθια τὸν «συμπνίγουν»· μόνο ἂν πέσῃ σὲ ἔδαφος καλλιεργημένο, καθα­ρὸ ἀ­πὸ πέτρες κι ἀγκάθια, φυτρώνει, καὶ τὸ ἕνα φτάνει καὶ νὰ ἑ­κατονταπλασιασθῇ. Αὐτὰ εἶπε ὁ Κύριος.

Καί ποιός εἶνε τώρα ὁ πνευματικὸς σπόρος;

Είναι ο λόγος τοῦ Θεοῦ !

Ἔτσι ὑπάρχουν ψυχὲς ποὺ εἶνε στὴν πρώτη κατηγορία, εἶνε σὰν τὸν χιλιο­πατημένο δρόμο ποὺ ἀναστενάζει. Ἂν ἀ­κουγόταν ἀπὸ κάτω ὁ βόγγος του, ἡ γῆ θά ᾽λε­γε·

Πετάξτε ἀπὸ πάνω μου τὴν ἄσφαλτο, θέλω νὰ βλαστήσω!

Τώρα ὅμως, ὅπως στὴν ἄσφαλτο ἂν τυχὸν πέσῃ σπόρος ἔρχονται τὰ πουλιὰ καὶ τὸν παίρνουν, ἔτσι εἶνε καὶ οἱ ἀδιάφοροι ἀ­κροαταί. Τί σπόρος εἶνε π.χ. στὴν ἐκκλησία ἡ θεία Λειτουργία, ἢ ἐκεῖνοι οἱ θεσπέσιοι ὕμνοι ποὺ ἀκούστηκαν σήμερα γιὰ τοὺς Αγίους Πατέ­ρες, ὁ Απόστολος, τὸ Εὐαγγέλιο, τὸ κήρυ­γμα!

Αὐτοὶ ὅμως δὲν παίρνουν καί δεν ακούνε τίποτα!

( σσ. ένας μάλιστα έλεγε" όταν ακούω το Ευαγγέλιο, ή το κήρυγμα, εγώ κλείνω τ΄αυτιά μου!!!Άντε τώρα μ΄αυτόν να συνεννοηθής...)

«Στοῦ κουφοῦ λοιπόν τὴν πόρτα ὅσο θέλεις βρόντα». Νά ἡ πρώτη κατηγορία, ὁ πεπατημένος δρόμος.

Ἡ δεύτερη κατηγορία τῶν ἀκροατῶν εἶνε οἱ ἐνθουσιώδεις. Ἀκοῦνε, ἀρέσκονται, παρου­σιάζουν κάποια βλάστησι, ἀλλὰ γιὰ λίγο· μετὰ ἐγκαταλείπουν «διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα».

Τοὺς ἀκροατές τῆς τρίτης κατηγορίας –ἐ­δῶ ἀνήκουν οἱ πε­ρισσότεροι σήμερα– ὁ Κύρι­ος τοὺς παρομοιάζει μὲ τόπο γεμᾶτο ἀγκάθια ποὺ εἰκονίζουν τὶς μέριμνες.

Εἶνε οἱ ἀγχώδεις τύποι ποὺ λέει ἡ ψυχολογία.

Καμμιά ἄλλη ἐ­ποχὴ δὲν εἶχε τέτοια ἀγωνία· τί θὰ κάνουμε, τί θὰ γίνουμε!… Ἡ ἀνθρωπότης ζῇ κάτω ἀπὸ τὴ δαμόκλειο σπάθη μιᾶς πυρηνικῆς ἀπειλῆς.
Δὲν καρποφορεῖ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ παρὰ μόνο σ᾽ ἕνα ἐλάχιστο μέρος του, ὅταν πέφτῃ σὲ ψυ­χὲς καλλιεργημένες· ἐκεῖ φέρνει καρπὸ ἀ­κόμα καὶ «ἑκατονταπλασίονα». Στὸ σύνολο ὅ­μως ὑπάρχει ὀλιγοκαρπία.

Εἶνε ζήτημα ἐὰν ἕ­νας στοὺς χίλιους ἐφαρμόζῃ τὰ λόγια τοῦ Κυ­ρίου.

Γι᾽ αὐτὸ ὁ Χριστὸς εἶπε σήμερα «Ὁ ἔ­χων ὦτα ἀ­κούειν ἀκουέτω» (Λουκ. 8,8 κ.ἄ.).

* * *

Ἐν τούτοις, ἀγαπητοί μου, παρατηρεῖται καὶ πολυκαρπία! Περίεργο, θὰ μοῦ πῆτε· δὲν εἶνε ἀντιφατικό; πῶς λές, ὅτι ὑπάρχει ὀλι­γ­οκαρπία καὶ μετὰ λὲς καὶ πολυκαρπία; Νὰ τὸ ἐξηγήσω.

Ἐκτὸς ἀπὸ τὴν παραβολὴ τοῦ Σπορέως ὁ Κύριος εἶπε καὶ τὴν πα­ραβολὴ τῶν ζιζανίων (βλ. Ματθ. 13,24-30).

Ἕνας άνθρωπος, λέει, ἔσπειρε στὸ χωράφι του καλὸ σπόρο. Ἀλλὰ τὴ νύχτα ὁ ἐχθρός του πῆ­γε καὶ ἔσπειρε ζιζάνια. Ἔτσι, ὅταν κάρπισε ὁ σπόρος, φάνηκαν καὶ τὰ ζιζάνια.

Τί θέλει νὰ πῇ ὁ Κύριος· ὅτι, ἐκτὸς ἀπὸ τὸ σπόρο τοῦ Χριστοῦ, σπέρνει κι ὁ Σατα­­νᾶς ἄλλο σπόρο.

–Μὰ ὑπάρχει Σατανᾶς; τί εἶν᾽ αὐτὰ τώρα ποὺ μάς λές τώρα;

Αγαπητοί μου, όσο εἶνε βέβαιο ὅτι ὑπάρχει νύχτα, ἄλλο τόσο βέβαιο εἶνε ὅτι ὑπάρχουν σκοτεινὲς δυνά­­μεις, πίσω ἀπ᾽ τὶς ὁποῖες εἶνε ὁ Σατανάς, ο κοσμοκράτο­ρας «τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τού­του» (Ἐφ. 6,12).

Καὶ αὐτὸς σπέρνει...

Ἰδίως στὴν ἐποχή μας γίνεται φοβε­ρὴ σπορὰ διαβόλου ἀπ᾽ τὸ πρωὶ ὣς τὸ βράδυ, καί μάλιστα στὴ νέα γενεά περισσότερο...

Καί διαδίδονται αυτά καί  ἀ­κούγον­ται στὸ δρόμο ἀπὸ φίλους, στὰ σχολεῖα καὶ Πανεπιστήμια ἀπὸ δασκάλους, αὐτὰ ποὺ γράφουν οἱ ἐφημερίδες, ὁ κατακλυσμὸς τοῦ ἐντύπου, αὐτὰ ποὺ μεταδίδει τὸ ῥα­διόφωνο καὶ ἡ τηλεόρασι.

Πρὸ ἐτῶν στὸ Βόλο κοριτσά­κι 7 ἐτῶν, μόλις γύρισε ἀπ᾽ τὸ σχολεῖο, εἶ­πε στὴ μάνα του·

-- Μάνα, δὲν ὑπάρχει Θεός!…

Ἔν­τρομη ἐκείνη λέει·

–Τί εἶν᾽ αὐτὰ ποὺ λές, παιδί μου; ποιός σοῦ τά ᾽πε αυτά ;

–Ἡ δασκάλα μας!

Πῶς ν᾽ ἀντέξῃ ὁ ἄνθρωπος! Τὸ ἀποτέλεσμα; Ρωτῆστε τὸν Απόστολο Παῦλο. Τί λέει·

Ὅ,τι σπέρνεις θὰ θερίσῃς (βλ Γαλ. 6,7), εἶνε νόμος αἰώνι­ος. Τὸ μεγάλο ἐρώτημα, λοιπόν, εἶνε· τί σπέρ­νουμε;

Πατρίδα μου, χώρα ἄλλοτε ἁγίων καὶ μαρτύρων καὶ ὁμολογητῶν, τώρα τί σπέρνεις μέσα στὶς ψυχὲς τῶν παιδιῶν σου;

Σπέρνεις ἀθεΐα; έ, θὰ θερίσῃς ἐγκλήματα.

Ἄνθρωπος ποὺ δὲν πιστεύει στὸ Θεό, εἶνε ἱκανὸς γιὰ ὁποιοδή­ποτε κακό· μὴ τὸν βάλετε στὸ σπίτι σας. Σπείραμε λοιπὸν ἀθεΐα· τί περιμένουμε;

Κλαίω κι ἀναστενάζω, γιατὶ μέσ᾽ ἀπὸ τὴ νέα γενεά, ποὺ κατηχεῖται μὲ ἀθεΐα καὶ ἀπιστία, θὰ βγῇ μιὰ γενεὰ ἐγκληματική.

Δὲν φταῖνε τὰ παιδιά, οἱ σπορεῖς φταῖνε ( γονεῖς, δάσκαλοι, καθηγηταί, δημοσιογράφοι κ.λπ.) ὄργανα τοῦ διαβόλου, τῶν σκοτεινῶν δυνάμεων· αὐτοὶ εἶ­ν­ε κυρίως οἱ ὑπεύθυνοι τῆς σατανικῆς σπορᾶς.

Ἕνας φιλόσοφος εἶδε νὰ ὁδηγοῦν στὴ λαιμητόμο τῆς Γαλλικῆς ἐπαναστάσεως ἕνα νεα­ρὸ ἐγ­κληματία νὰ τοῦ κόψουν τὸ κεφάλι, καὶ εἶ­πε· Γιατί; αὐτὸ τὸ κεφάλι εἶχε μέσα καί σπόρους καλούς· ἂν καλλιεργοῦνταν, θὰ ἦταν ἕνας ἅ­γιος· κακοὶ σπορεῖς τὸν ἔκαναν ἐγκληματία.

* * *

Σποριᾶδες τοῦ καλοῦ, εσείς ποὺ μ᾽ ἀκοῦ­τε, σπέρνετε!

Γονεῖς, δάσκαλοι, κατηχηταί, ἱερο­κήρυκες, σπείρετε στὶς ψυχὲς ὅλων καὶ πρὸ παντὸς τῶν παιδιῶν τὰ θεϊκὰ λόγια.

Κι ἂς εὐ­χη­θοῦμε ὅλοι, διὰ πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας Θε­ο­τόκου νὰ καρπίσῃ πάλι ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, τὰ ζιζάνια νὰ ἐκριζωθοῦν, καὶ νὰ ἐπικρατήσῃ τὸ θέ­λημα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο· ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος