Γιατί όμως προσέρχεται ἡ γυναίκα στὸ Ναό;

Ρωτᾶμε εἰδικὰ καὶ πρωταρχικὰ τὴν γυναῖκα, διότι ἡ ἱεροπρεπὴς καὶ ἁγία στάση τοῦ ἄντρα στὸ Ναὸ ἐξαρτᾶται ἐν πολλοῖς καὶ ἀπό τὴν παρουσία τῆς γυναίκας, καὶ μάλιστα τὴν ἐμφάνισή της.

  • Γιατί προσέρχεται, λοιπόν, ἡ γυναίκα; Γιὰ νὰ ἐπιδειχτῆ; Εἶναι μήπως «πασαρέλα» μόδας ὁ Ναὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ θέλει νὰ ἐπιδείξει τὰ κοσμήματά της ἡ γυναίκα καὶ τὰ φτιασίδια της;

Μὰ σκοπὸς τοῦ ἐκκλησιασμοῦ, καὶ γιὰ τὴ γυναῖκα, εἶναι νὰ ἐκζητήσει τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, πού δὲν μπορεῖ νὰ κατηγορηθεῖ ὡς μισογύνης (ὅτι, δηλαδή, μισεῖ τὶς γυναῖκες), σὲ μιὰ ἔντονη ἀποστροφὴ του ξεσπάει:

Ἦρθες νὰ ζητήσεις νὰ γίνει ἵλεως ὁ Δεσπότης Χριστός. Λοιπόν, τί στολίζεσαι; Ἡ ἐμφάνισή σου δὲν ταιριάζει σὲ γυναίκα πού ἱκετεύει. Πῶς μπορεῖς νὰ στενάξεις; Πῶς μπορεῖς νὰ δακρύσεις; Πῶς μπορεῖς μὲ τέτοια ἐμφάνιση νὰ προσευχηθῆς μὲ ζῆλο πολύ;

  • Γιατί προσέρχεται ἡ γυναίκα; Γιὰ νὰ κάνει ὑπακοὴ στὸ Θεὸ καὶ «στὸ λόγο τῆς χάριτος αὐτοῦ» (Πράξ. κ' 36), ἢ γιὰ νὰ μεταβάλει μὲ τὴν παρουσία της τὸν παράδεισο σὲ κόλαση; Γιὰ νὰ ἀναδείξει τὴν ἀσχημοσύνη τῆς ἀναιδοῦς γυμνότητας σὲ περίοπτη θέση, ἢ γιὰ νὰ καταδείξει τὴν εὐλάβεια καὶ τὴ σωφροσύνη της;
  • Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος ρωτάει εὐθέως τὶς γυναῖκες, πού προσέρχονται στὸν τόπο τῆς λατρείας μὲ προκλητικὴ καὶ σκανδαλώδη ἐμφάνιση:

—Δηλαδή, πᾶτε κόντρα στὸν ἀπόστολο Παῦλο;

  • Μιλάει ὁ ἀπόστολος Παῦλος γιὰ τὸ ντύσιμο τῶν γυναικῶν;

—Ναί! Ὁ... καθυστερημένος Παῦλος δὲν ἦταν σάν τους... προοδευτικούς, πού ἐπιτρέπουν τὴν ὁποιαδήποτε ἐμφάνιση τῶν γυναικῶν.

—Ναί! Ὁ... ἠθικολόγος Παῦλος δὲν ἦταν σὰν τοὺς κουλτουριάρηδες θεολόγους, πού δὲν καταπιάνονται μὲ παρόμοια θέματα!

—Ναί! Ὁ Παῦλος, ὁ θεολόγος τῶν θεολόγων, ὁ προοδευτικός τῶν προοδευτικῶν, καθορίζει καὶ τὸν τρόπο τοῦ ντυσίματος (ὄχι γδυσίματος!) τῶν γυναικῶν στὸν τόπο τῆς κοινῆς προσευχῆς. Ἄς τὸν ἀκούσουμε: «Βούλομαι προσεύχεσθαι (ἐν ἐκκλησίαις) τὰς γυναῖκας ἐν καταστολῇ κοσμίῳ, μετὰ αἰδοῦς καὶ σωφροσύνης κοσμεῖν ἑαυτάς, μὴ ἐν πλέγμασιν ἢ χρυσῷ ἢ μαργαρίταις ἢ ἱματισμῷ πολυτελεῖ, ἀλλ᾽ ὅ πρέπει γυναιξὶν ἐπαγγελλομέναις θεοσέβειαν» (Α´  Τιμ. β' 8-9).

  • Αὐτὰ λέει ὁ Παῦλος. Ἀπαιτεῖ ντύσιμο, πού νὰ καλύπτει ὅλο τὸ σῶμα. Ὁρίζει σὰν στολίδια τὴν ντροπὴ καὶ τὴ σεμνότητα. Ἀπαγορεύει χρυσὰ κοσμήματα καὶ ροῦχα πολυτελῆ.

Λοιπόν, θὰ πάει ἡ χριστιανὴ γυναίκα κόντρα στὸν ἀπόστολο Παῦλο, κόντρα στὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ;

Ρωτάει πάλι ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος:

 "Γιατί μπαίνει ἡ γυναίκα στὸ ναὸ ντυμένη μὲ χρυσά; Δὲν ξέρει, πώς ἐδῶ θὰ ἀκούσει, ὅτι πρέπει οἱ γυναῖκες νὰ στολίζονται ὄχι μὲ χρυσαφικά, μὲ μαργαριτάρια ἢ μὲ ροῦχα πολυτελῆ; Γιὰ ποιὸ λόγο μπαίνεις ἔτσι, ὦ γυναίκα; Θέλεις, δηλαδή, νὰ πᾶς κόντρα στὸν ἀπόστολο Παῦλο καὶ νὰ δείξεις, ὅτι ὅσα κι ἂν λέει, ἐσὺ δὲν ὑπακούεις;
  • Γιατί προσέρχεται ἡ γυναίκα στὴν ἐκκλησία;
  • Γιὰ νὰ χρησιμοποιηθῆ ὡς μαγνήτης τῆς ἁμαρτίας; Ἂν ὁ λειτουργὸς δεῖ ἕνα διάβολο (μὲ τὸ σχῆμα πού εἰκονίζεται συνήθως) νὰ μπαίνει στὸ Ναό, τὴν ὥρα μάλιστα τῆς λατρείας, θὰ τοῦ συμπεριφερθεῖ μὲ εὐγένεια; Θὰ τὸν ἀφήσει νὰ περιφέρεται καὶ νὰ «γαργαλάει» μὲ αἰσχρὲς ἐπιθυμίες τοὺς ἐκκλησιαζομένους;

Ἀσφαλῶς θὰ τὸν κυνηγήσει. Διάβολος, περιφερόμενος θίασος, μέσα στὸ Ναὸ τοῦ Θεοῦ; Καὶ μάλιστα ἑστώς καὶ καθήμενος «ἐν τῷ ναῷ τοῦ Θεοῦ»; (Β' Θεσ. β' 4).

  • Δὲν λέμε, ὅτι ἡ γυναίκα (μικρὴ ἢ μεγαλύτερη), πού ἐμφανίζεται προκλητικώτατα στὸ Ναό, εἶναι διάβολος. Δὲν εἶναι βέβαια διάβολος, ἀλλά διαβολικὸ ἔργο ἐπιτελεῖ, ἑκούσια ἢ ἀκούσια.
  • Δὲν λέμε νὰ τὴν πετάξει ἔξω, μὲ ἄγριο τρόπο, ὁ κληρικὸς τὴ γυναίκα, πού τολμάει μὲ θράσος νὰ δείχνει ὅλο σχεδὸν τὸ σῶμα της γυμνό! Ἀλλὰ ρωτᾶμε:

—Τί θά γίνει;

  • Θὰ ἐπηρεάζεται καὶ θὰ κάμπτεται ὁ λειτουργός της Ἐκκλησίας ἀπό τὴν ἀναιδῆ συμπεριφορὰ κάθε ἡμίγυμνης γυναίκας, πού λέει:

—Γιατί; Σᾶς ἐνοχλῶ; Ἂν σκανδαλίζεστε, νὰ μὴ μὲ κοιτᾶτε; Ἔτσι διώχνετε τοὺς ἀνθρώπους  ἀπό τὴν ἐκκλησία!...

  • Θὰ ἀνεχτῆ ὁ λειτουργός της Ἐκκλησίας, ἐπίσκοπος ἢ πρεσβύτερος, πού ὁρίστηκε φύλακας καὶ φρουρὸς τῶν δικαιωμάτων τοῦ Θεοῦ, νὰ μετατραπῆ ὁ Ναὸς σὲ τόπο ἀλλεπαλλήλων πράξεων μοιχείας;

Ναί, ὁ Κύριός μας τόνισε, ὅτι κάθε βλέμμα πονηρὸ σὲ γυναῖκα ἰσοδυναμεῖ μὲ μοιχεία (Ματθ. ε' 28). Καὶ ποῦ θὰ πάει τὰ μάτια τοῦ ὁ ἔκκλησιαζομενος ἄντρας, ἀλλά καὶ ὁ λειτουργός, ὅταν μπροστά του προβάλλουν γυμνά τα... «κάλλη» τῆς δῆθεν ἐκκλησιαζομένης γυναίκας;

Θὰ προστατεύει ὁ λειτουργός της ἁγνῆς καὶ καθαρᾶς λατρείας τὴν ἀναίδεια καὶ τὴ μοιχεία, μόνο καὶ μόνο γιὰ νὰ μὴ κακοκαρδίσει κάποια κυρία; Ἢ θὰ σταθεῖ ἀκοίμητος φρουρὸς τῆς σεμνότητας καὶ τῆς σωφροσύνης, τῆς ἠθικῆς καὶ τῆς καθαρότητας;

  • Κάθε πρόβλημα θέλει τὴ σωστὴ ἀντιμετώπισή του. Τὸ πρόβλημα τῆς καλοκαιρινῆς ἐμφανίσεως πολλῶν γυναικὼν σὲ Ναοὺς καὶ προσκυνήματα, ἀπαιτεῖ σωστὴ ἀντιμετώπιση.

Πάντως, ἀντιμετώπιση, ὄχι ἀνοχή.

Ἀλλοίμονο όμως, ἂν ὁ οἶκος τοῦ Θεοῦ, ὁ οἶκος τῆς προσευχῆς (Ματθ. κα' 13), καταντήσει οἶκος... ἀνοχῆς!

«Στῶμεν καλῶς! Στῶμεν μετὰ φόβου!»

 

                                                                                                       Ἀρχιμ. Δανιήλ Ἀεράκης