Δέν μπορεῖ νά μή διδάξει Αὐτόν πού ἔχει γίνει τό κέντρο τῆς ζωῆς του, τόν Ἰησοῦ Χριστό. Καί διακηρύσσει ὅτι ὁ Χριστός εἶναι αὐτός πού τόν θεράπευσε, ὁ Χριστός εἶναι ἐκ τοῦ Θεοῦ προερχόμενος καί ὄχι ἕνας ἄνθρωπος ἁμαρτωλός, ὅτι ὁ Χριστός μόνο ἄν προέρχεται ἀπό τόν Θεό μπορεῖ νά ἑρμηνευθεῖ.

Ἡ διδαχή τῆς εὐγνωμοσύνης…

Ὁ πρώην τυφλός γίνεται τώρα δάσκαλος. Διδάσκει τήν εὐγνωμοσύνη πρός αὐτόν πού τόν θεράπευσε. Διδάσκει τήν πίστη, δηλαδή τήν ἐμπιστοσύνη ὅτι αὐτός πού τόν ἔκανε καλά ὁδηγεῖ τούς ἀνθρώπους στόν Θεό. Διδάσκει τήν ἀνδρεία ὅτι δέν ὑπολογίζει τήν ἀπόρριψη ἀπό τούς ἄλλους γιά τή σταθερότητα τῆς ὁμολογίας του.

Διδάσκει ἦθος, ἀλήθεια καί αὐτοσεβασμό, γιατί δέν εἶναι διατεθειμένος νά συμβιβαστεῖ μέ τήν κακία ἐκείνων πού ἀπορρίπτουν τό βίωμα καί τήν ἐμπειρία ζωῆς πού τόν μεταμόρφωσε. Διδάσκει τελικά τήν ἀξιοπρέπεια νά παραμένει κανείς σταθερός στίς ἀρχές του, πού δέν εἶναι ἰδέες ἤ ἐπιχειρήματα ἤ σκέψεις, ἀλλά βιώματα. Τό κενό τῆς αὐθεντικῆς διδαχῆς…

Πολλές φορές στή ζωή μας ἔρχονται ἄνθρωποι, περιστάσεις, δοκιμασίες πού μᾶς καλοῦν νά συμβιβαστοῦμε, νά βάλουμε νερό στό κρασί μας, νά ὑποχωρήσουμε σ’ αὐτό πού ζοῦμε καί πιστεύουμε ὡς ἀληθινό. Νά κάνουμε πίσω καί νά ἀποδεχθοῦμε διδασκαλίες πού συγκρούονται μέ ὅσα πιστεύουμε...

Ἰδίως στήν πνευματική μας ζωή καί πορεία πολλοί μᾶς ζητοῦν νά ἀρνηθοῦμε τήν κολυμβήθρα τοῦ Σιλωάμ, δηλαδή τήν Ἐκκλησία στήν ὁποία βαπτισθήκαμε καί ἀναγεννηθήκαμε καί νά ἀκολουθήσουμε ἄλλες σκέψεις καί πρόσωπα. Ἡ ἀπειλή τῆς ἀποσυναγωγοποίησης, τῆς ἀπομόνωσης δηλαδή ἀπό τόν «προοδευμένο» κόσμο, ἡ προτροπή για ταύτισή μας μέ τούς πολλούς, μᾶς κάνει εὔκολους στήν ὑποχώρηση, μέ ἀποτέλεσμα οἱ συμβιβασμοί καί ἡ ἀπάρνηση τῶν ἀξιῶν νά μᾶς ὁδηγοῦν σέ ἀδιέξοδο.

Παράλληλα, αἰσθανόμαστε τό κενό καί τήν ἔλλειψη διδασκάλων ἀληθινῶν πού νά μᾶς στερεώνουν στήν πίστη, στό ἦθος, στήν εὐγνωμοσύνη πρός τόν Θεό γιά τήν πνευματική μας ἀναδημιουργία.

Διδασκάλων πού ἔχουν τή γενναιότητα νά πᾶνε ἐνάντια στό ρεῦμα τῆς ἐποχῆς, τῆς ἁμαρτίας, τοῦ ἀτομοκεντρισμοῦ. Λείπει ἀπό τήν παιδεία, τά Μέσα Μαζικῆς Ἐνημέρωσης, τήν κοινωνία ἡ διδασκαλία ἤθους καί ἀγάπης, πνευματικῆς καλλιέργειας καί δεσπόζει ἡ διδασκαλία ἀποστεωμένης ἐπιστήμης, ὀρθολογισμοῦ, ἐμμονῆς στόν πτωτικό κόσμο.

Κάποτε καί στήν ἐκκλησιαστική ζωή, ἐπιμένουμε στήν τήρηση καλῆς συμπεριφορᾶς, ὄχι ὅμως στή βίωση τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπό τή ζωή τῆς πίστης, τῆς ἀγάπης, τῆς κοινωνίας στόν συνάνθρωπο. Ὄχι στή στείρα γνώση Ἄς ἀναζητήσουμε ἀληθινούς διδασκάλους, πού θά μιλοῦν καί θά δείχνουν τόν Χριστό πού βιώνουν ἐντός τους. Ἄς ὑπερβοῦμε τή στείρα γνώση, πού εἶναι μέν χρήσιμη, ἀλλά τυφλώνει μέ τήν αἴσθηση τῆς αὐτάρκειας πού γεννᾶ σ’ ἐκείνους πού τήν κατέχουν.

Καί ἄς μεταποιήσουμε τή ζωή μας σέ ἀντίσταση στό πνεῦμα τοῦ συμβιβασμοῦ μέ τίς ἀξίες τοῦ κόσμου τούτου. Μόνο μέ ἀναγέννηση στήν Ἀνάσταση καί ἀναβαπτισμό μας στή ζωή τῆς κολυμβήθρας τοῦ Σιλωάμ, πού εἶναι ἡ Ἐκκλησία, μποροῦμε νά βροῦμε νόημα καί φῶς. 

π. Θ.Μ.

«Φωνή Κυρίου» -- 24 Μαΐου 2020