Κ
θε φορά που χτυπά η καμπνα, σαλπζουν οι άγγελοι. Έκανες στρατιτης; Χτυπά η σλπιγγα, όλοι είναι παρντες στο εγερτριο. Χτυπά το κουδονι και οι μαθηταί και ο δσκαλος είναι στο σχολείο.

Εδώ μσα στην εκκλησα τι γνεται; Ένα τις εκατό εκκλησιζεται. Θα τ᾿ αφσει ο Θεός αυτό ατιμρητο; Θα ᾿ρθεί μρα που θα πληρσει και θα τιμωρηθεί ο κσμος για όλα αυτα τα κακά που διαπρττει.
Για να επαν
λθουμε στην διγησν μας, το πτωχό αυτό κορτσι κατοικούσε στην μεγλη πλη των Φιλππων.

Αν θλετε να δείτε τα ερεπια αυτής της πλεως, θα τα βρείτε μεταξύ Καβλας και Δρμας. Αν βγεις λγο έξω από την Καβλα και προχωρσεις σε μια παλαιά οδό που λγεται Εγνατα οδς, εκεί μετά από μερικά χιλιμετρα θα δεις τα ερεπια των Φιλππων.

Στους Φιλππους κατοικούσε το πτωχό αυτό κορτσι. Φτωχ; Δουλειά δεν είχε. Δεν δολευε στα χωρφια με τον πατρα της. Δεν έσκαβε. Δεν έβοσκε γδια. Δεν ήτο κπου υπηρτρια, σε σπτια ή καταστματα που είχε μσα η πλης. Αλλ᾿ ενώ δεν είχε καμι εργασα, εν τοτοις ήταν πλοσια.

Χωρς δουλειά εκρδιζε όσο δεν κρδιζε καννας άλλος μσ᾿ στους Φιλππους. Τι είχε; αμπλια, χωρφια, εργοστσια; Όχι.

Και όμως είχε κποιο «εργοστσιο», που εκμεταλλεεται τους αφελείς και ανοτους ανθρπους. Ποιό είναι το εργοστσιο αυτ, και που το είχε;

Είχε το εργοστσιο της μαγεας. Μικρά δουλειά είναι αυτ;

Μγισσα ήταν η κρη. Και άρμεγε και τους μικρος και τους μεγλους, και τους πτωχούς και τους πλουσους, και τους στρατηγούς και τους βασιλιάδες, και όλους. Ήταν γνωστή σ᾿ όλη την πλη. Όταν είχε κανείς καμιά συμφορ, όταν αρρωστούσε καννα παιδ, όταν χανταν καννας άνθρωπος, όταν γινταν κποιο κακ, όλοι τρχανε σ᾿ αυτή τη μγισσα, σ᾿ αυτό το κορτσι, που έλεγε ότι βλπει τη νχτα ορματα, βλπει το ένα και το άλλο. Ήταν, λγει, ιρεια του θεού του Απλλωνος.

Τρπον τινα ήταν ένα μαντείο των Δελφών μσα στην πλη τών Φιλππων. Και κατ᾿ αυτόν τον τρπον εκρδιζε χρματα πολλ. Κθε λγος που έλεγε, κθε απντηση που έδινε, ήταν και ένα χρυσό νμισμα.

 

ΦΟΒΕΡΟΣ ΔΙΩΚΤΗΣ ΤΩΝ ΔΑΙΜΟΝΩΝ...

 

Αλλά μια μρα, μσα σ᾿ αυτή την πλι που βασλευε η ειδωλολατρα, μσα σ᾿ αυτή την πλη που ήταν γεμτη είδωλα, μσα σ᾿ αυτή την πλη που ήταν άγνωστος ο Θες, μια μρα ήρθε ένας φοβερός δικτης των δαιμονων.

Να· ήρθε ο απστολος Παλος. Και τι έκανε;
Όταν μπήκε ο απ
στολος Παύλος στην πλη, εβγήκε αυτή η μγισσα στο μπαλκνι και τι έκανε; Κατηγορούσε τον απστολο Παύλο, τον καταριταν, πετούσε πτρες και τον έφτυνε; Όχι δα. Τον φοβούνταν.

Γιατί τα δαιμνια φοβούνται τους εργτας του ευαγγελου, τους ιερείς τους Υψστου και τους πραγματικούς απεσταλμνους του Κυρου. Δεν έκανε ττοια πργματα. Έβγαινε στο μπαλκνι, έκανε μια μετνοια, τον προσκυνούσε και έλεγε· Βλπετε; αυτός ο ξνος, που είναι εδώ στην πλη, είναι από το Θε. Αυτός ο άνθρωπος σας «καταγγλλει οδόν σωτηρας» (Πρξ. 16,17).

Αλλά ο απστολος Παύλος κατλαβε την πονηριά του δαμονος. Δεν ήθελε συστσεις από το πονηρό πνεύμα. Είχε δικ του συστατικά γρμματα. Συστατικ του γρμματα ήταν τα θαματ του· συστατικ του γρμματα ήταν η διδασκαλα του· συστατικ του γρμματα ήταν οι επιστολές που έγραψε· συστατικ του γρμματα ήταν η ζω του· συστατικ του γρμμα ήταν το αίμα του, που θα έχυνε για το Χριστ.

Δεν είχε λοιπόν ανγκη ο απστολος Παύλος να πρει πιστοποιητικό από το διβολο, να πιστοποισει ο διβολος ότι ήταν απεσταλμνος του Θεού.

Γι᾿ αυτό λοιπν, κ᾿ επειδή κουρστηκε ο απστολος Παύλος να την ακοει, και διταξε το δαιμνιο να βγει. Και αμσως το δαιμνιο αυτό βγήκε από την κρη, κ᾿ εκενη έπαυσε από την ώρα εκενη να προφητεει και να κνει μγια.

Και όταν τ᾿ ακοσανε αυτό τ᾿ αφεντικ της, οργστηκαν και έπιασαν τον απστολο Παύλο και τον Σλα τον συνοδ του και τους έρριξαν στς φυλακς. Αλλά αυτή είναι άλλη ιστορα. Σταματώ εδώ.

 

ΣΗΜΕΡΑ ΥΠΑΡΧEI  ΜΑΓΕΙΑ;

 

Αυτά εγινταν στους Φιλππους πριν 1.900  τσα χρνια.
Σ
μερα λνε, ότι προδευσε η ανθρωπτης. Παραμθια!

Προδος μεγλη είναι αυτα που κνουν; Αυτή δεν είναι προδος. Αυτή είναι υλική προδος, είναι η σατανική προδος που τρμει ο άνθρωπος. Είναι προδος του διαβλου. Μα που προδευσε ο κσμος;

Ττε, στα χρνια του αποστλου Παλου, υπήρχε η μαγεα. Και σμερα δεν υπρχει μαγεα; Και μσα στην Αθνα, που έχει πανεπιστμια, που έχει ακαδημες, που έχει σοφος και φιλοσφους, που έχει στρατηγος και βασιλιάδες, που έχει το ένα και το άλλο, υπρχει μαγεα. Να μην πάμε στα χωρι, να μην πάμε στη Μακεδονα, να μην πάμε κτω εις την Κρτη, να μην πάμε στα νησιά που πει μα φορά τη ᾿βδομδα βαπρι.

Στην Αθνα να μενουμε, που θεωρείται τλος πντων η αφρκρεμα και η πρτη πλις της Ελλδος. Υπρχει μαγεα!

Όπως στους Φιλππους, στην πλοσια εκενη πλη, υπήρχε μαγεα, έτσι και στην Αθνα, αλλά και σ᾿ άλλα μρη της Ελλδος υπρχει μαγεα. Ναι, υπρχει μαγεα. Χρυσές δουλειές κνουν οι μγοι. Δεν έχω καιρό για να σας εξηγσω αυτά τα πργματα.
Έχομε τη λαϊκή και την επιστημονική μαγε
α.

 

ΛΑΪΚΗ ΜΑΓΕΙΑ

 

Η λαϊκή μαγεα δρα μσα στα λαϊκά στρματα. Έχουμε τους μγους και τις μγισσες. Έχουμε τις γφτισσες, που γυρζουν από σπτι σε σπτι και λνε τη μοίρα της μιας και της άλλης.
Αλλά δεν είναι μ
νο αυτς. Είναι και κτι άλλα γραδια του διαβλου, αγρμματα και αστοιχεωτα, που έγιναν σκεη του διαβλου και κατορθνουν να γελάνε τους νους και τις νες, γελάνε κσμο και κοσμκη. Τι κνουν αυτς;

Λνε, ότι μπορούν να δουν το μλλον του ανθρπου· πτε από τα φλιντζνια, πτε από τα χαρτι, πτε από τα άστρα, πτε από το νερ, πτε από τις λεκνες, πτε από τα κκκαλα των ζώων, πτε από το λλημα του πετεινού, πτε από το ένα και πτε από το άλλο, κατορθνουν τα γραδια αυτα του διαβλου, τα σκεη του σατανά, οι μγισσες αυτς, να εξαπατούν τους αφελείς.

Υπρχουν και κτι άλλες, που έχουν κακα σαν τον σκορπι. Προτιμτερο να πατσεις σκορπι, παρά να πσεις σε ττοια γναια αμαρτωλ. Αυτές δε᾿ λνε μνο τις τχες, δε᾿ λνε μνο τη μοίρα, δεν προφητεουν μνο· αυτές προσπαθούν να κνουν κακό στους ανθρπους.

Κνουν, λει, ανθρωπκια μικρά από κερ, γυναικών ή αντρών από γυναίκες ή από άνδρες που μισούνε, τα καρφιτσνουν και τα πετούν στς αυλές των σπιτιών, και προσπαθούνε έτσι να κνουν κακό στα αντργυνα, να κνουν κακό στις νες και στους νους, να διαλσουν συνοικσια και να ταρξουν τα σπτια ολκληρα.

Είναι και κτι άλλες, που όχι μνο με τα χρια τους προσπαθούν να κνουν κακ, που και τα κινούν εναντον των ανθρπων, αλλά —ένα μυστριο πράγμα— ακμη και με τα μτια τους κνουν κακ.

Μπήκε ο διβολος μσα στην καρδι τους· και τα μτια της της γυνακας αυτης είναι όπως τα μτια της οχιάς, και αλλομονο αν πσει το μτι μιας ττοιας μγισσας, αν πσει το μτι ενός ττοιου ανθρπου, σε κποιο άνθρωπο. Έχομε πολλά παραδεγματα, το παραδχεται και η Εκκλησα.

Αν λγου χριν πσει το μτι ενός ττοιου ανθρπου, που έχει μτι του διαβλου, που έχει ηλεκτρικό της κολσεως, αν το μτι του και δει το βδι του άλλου ή το ζώο του άλλου, είναι προτιμτερο να πσει κεραυνός επνω στο βδι παρά να πσει το μτι ενός ττοιου βασκνου ανθρπου. Ψοφει το ζώο, αρρωστει το παιδ του… Φοβερή αυτή η δναμη των μαγισών.

Υπρχουν και άλλες που είναι ακμη φοβερτερες.

Αυτές κρατάνε θυμιατ, ανβουνε κεριά και λιβνια, και αυτές με τα λγια τους ανακατεουνε και τον άγιο Νικλαο και τον άγιο Σπυρδωνα…· λνε ότι βλπουν και την Παναγι, βλπουν διφορους αγους.

Και αυτές είναι φοβερτερες απ᾿ όλες, γιατί μαζί με τα λγια τον άγιο Νικλαο και μαζί με τον άγιο Δημτριο κατορθνουν και παραπλανούν πολλος.

Αυτή είναι η μαγεα. Αυτή είναι η λαϊκή μαγεα. Αλλά δεν έχουμε μνο την λαϊκή μαγεα, η οποα ξαπλνεται σε διφορα μρη της Ελλδος· έχουμε και την λεγομνη επιστημονική μαγεα. Ββαια.

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΑΓΕΙΑ

 

Δεν είναι μνο ο μγος που πηγανει στα χωριά και στους χωριτες και στους ξωμχους, αλλά μσα στην Αθνα και σ᾿ άλλες μεγλες πλεις παρουσιστηκε και η επιστημονική μαγεα, παρουσιστηκε και η μαγεα του Κολωνακου, παρουσιστηκε και μαγεα των αριστοκρατικών κκλων και των «μεγλων» ανθρπων.

Και αυτή δεν λγεται πλον μαγεα, αλλά άλλαξε όνομα. Αλλά αν δεν σε πουν Γιννη και σε πουν Γιαννκη, το ίδιο είναι. Ή Γιννη σε πουν ή Γιαννκη, ο ίδιος άνθρωπος είσαι. Έτσι και η επιστημονική μαγεα.

Τρα δεν λγονται αυτοί που την εκπροσωπούν γφτισσες· πήραν ένα καινοργιο όνομα, επιστημονικό σου λει! Και ενώ είναι γφτισσα, είναι ντυμνη κατ᾿ άλλον τρπο και λγεται μντιουμ.

Είναι τα πρσινα τραπζια. Είναι ο πνευματισμς, που μαζεονται από τα Κολωνκια και από τις μεγλες πολυκατοικες τη νχτα, και σφυρζουν τα δαιμνια όλα, και λγουν διφορα πργματα τα οποία είναι όλα σατανικ.
Λοιπ
ν, όλα αυτά τα είπαμε, αγαπητο μου αδελφο, γιατί κ᾿ εσείς μπορεί να πσετε στα δχτυα της μαγεας.

Ββαια καμι Χριστιανή από σας που βρσκεται εδώ μσα —με τη βοθεια του Θεού— και καννας Χριστιανός δεν πηγανει ποτε στους μγους και στις γφτισσες και στα μντιουμ και στον πνευματισμ. Γιατί όλα αυτα είναι καμματα του διαβλου. Αλλά θλω να σας προφυλξω και να σας πω·
Ό,τι και να συμβεί στο σπ
τι σας· και ν᾿ αρρωστσει το παιδ σας, και ν᾿ αρρωστσει ο άντρας σας, ποτ στο διά᾿ολο! Να προτιμσεις να πεθνεις. Και αν ακμη ο διβολος, ο μγος, σου λει ότι θα σου δσει τον καλτερο γαμπρ, θα σου δσει την καλτερη νφη· αν σου πει ακμη ο διβολος ότι θα σου κνει καλά το παιδ σου· και αν ακμη ο διβολος σου πεί ότι θα σου στρσει με χρυσφι το σπτι σου· και άμα σ᾿ τα πει όλα αυτ, εσύ να προτιμάς να πεθνεις γυμνός και φτωχός με το Χριστ, παρά να γνεις εκατομμυριούχος και πλοσιος με τον διβολο.

Και αν ακμη ο διβολος σου δνει τη γη, και αν σου δνει τα άστρα, και αν σου δνει ολοκλρου του κσμου τα βασλεια, εσ ποτ να μην προτιμσεις να πας στο μγο και να προσκυνσεις τον διβολο.

 

ΟΠΟΙΟΣ ΠΑΕΙ ΣΤΟΥΣ ΜΑΓΟΥΣ ΞΕΒΑΠΤΙΖΕΤΑΙ

 

Την ώρα που θα πας στο μγο, ξεβαπτζεσαι· την ώρα εκενη είσαι εκτός χριστιανισμού. Και λει η Εκκλησα μας· Όποιος πει στους μγους ή στις μγισσες, όποιος κνει αυτά που είπαμε, τιμωρείται – πσα χρνια νομζετε;

Είκοσι χρνια μακριά από τη θεα κοινωνα!

Αν πσεις στην πορνεα ή στη μοιχεα, τιμωρείσαι με αποχή από την θεα κοινωνα 5 χρνια, 6 χρνια. Αλλά αν πσεις στα μγια και πας και κνεις μγια με τους διαβλους και με όλα αυτ, 20 χρνια θα μενεις μακριά από τη θεα κοινωνα!

Από αυτό και μνο μπορείς να καταλβεις, πσο βαρ αμρτημα είναι αυτό το οποίο λγει ο απστολος και αυτό το οποίο σμερα γνεται.

Και κτι άλλο. Πρπει να διαφωτσουμε τους ανθρπους.

Όταν στη γειτονι σας, όταν στα πτωχά ευλογημνα σπτια σας, έρχονται οι γφτισσες και ζητούν να πουν τη μοίρα σας, να τις διχνετε. Ψωμί να τους δσετε να φάνε· μα ποτ να μην τους επιτρπετε να σας λνε τα σατανικ τους λγια. Μακρι απ᾿ αυτος!


ΕΙΣΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ; ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ

—Μα, θα μου πείτε, και εάν αρρωστσει το παιδ μου;
Έχεις γι
τραινα την υπεραγα Θεοτκο. Έχεις γιατρό το Χριστ. Έχεις φρμακα· το σώμα και το αίμα του Χριστού μας. Δε᾿ σε φτνουν αυτά τα πργματα; Αν τα πιστεεις, γοντισε μπροστά στην εικνα της υπεραγας Θεοτκου και παρακλεσ την. Αν δεν τα πιστεεις, φύγε από την Εκκλησα, πγαινε όπου θες.

Αν πιστεεις, κθησε· γιατί όλη η Εκκλησα μας είναι μια πστι μεγλη. Λοιπν, έχεις γιατρό την υπεραγα Θεοτκο, έχεις γιατρό τους αγους, έχεις Γιατρό τον Κριο ημών Ιησούν Χριστν. Λοιπν γοντισε μπροστ του και ζτησε τη βοθει του· και χρησιμοποησε και τα φρμακα τα οποία δνει η επιστμη· και μη φοβάσαι τποτε.
Τρ
μουν μερικές γυναίκες σαν τα φλλα που τα σεει ο άνεμος, φοβούνται και λνε· Μα θα μου κνουν μγια…
Στη Μακεδον
α κποια γυνακα ήρθε τρ
μοντας.

—Μα τι έχεις, της λω, και τρμεις; Πρκινσoν έχεις;
—Φοβάμαι, μου λ
ει, γιατί μου κνανε μγια. Θα με χωρσουν από τον άντρα που αγαπώ, θα με καταστρψουν.
Και τι της είπα·

—Μη φοβάσαι, κυρ μου. Έχε πεποθηση στο Θε. Κοινωνάς τα άχραντα μυστρια; εξομολογείσαι; διαβζεις την αγα Γραφ; κρατάς στα χρια σου τον τμιο σταυρ; έχεις αγπη μσα στην καρδι σου; είσαι κοντα στο Χριστ; Μη φοβάσαι τποτα.

Ο Χριστός τι είπε; Αλλομονο, αν παραδεχθούμε ότι ο διβολος είναι πιο ισχυρός από το Χριστ. Όχι. Τρμει ο διβολος. Δεν μπορεί να υποφρει τη δναμη του Χριστού. Τον καει ο Χριστς, τον καει ο σταυρς, τον καει το Ευαγγλιο, τον καει το σώμα και το αίμα του Χριστού μας.

Έχομε μια ζωντανή θρησκεα, έχομε μια ολοζντανη πστι που κνει θαματα. Ο ίδιος ο Χριστός τι είπε; «Θα σας δσω μια δναμη, να πατάτε επνω σε φδια και οχιές και σκορπιος, και να μην παθανετε τποτε» ().

Και μσα στη φωτι, και μσα στα σννεφα, και μσα στη θλασσα, και όπου να ᾿σαι, άμα έχεις το Χριστ, άμα πιστεεις στο Χριστ, άμα τον αγαπάς και το λατρεεις, άμα τον έχεις μσα στην καρδι σου, μη φοβάσαι. Και αν ακμα ανοξει η κλασι και βγουν όλα τα δαιμνια και αν πλημμυρσει ο τπος από μγους και μγισσες, έχε κοντ σου το Χριστό και μη φοβάσαι τποτα. Αυτόν να λατρεεις, αυτόν να πιστεεις, αυτόν να αγαπάς εις αιώνας των αινων. Αμν.

†Μητροπολίτης Φλωρίνης π. Αυγουστίνος Καντιώτης

(παλαιά ομιλα, πρό του 1967, στον ι. ναό Αγου Κωνσταντνου Ηλιουπλεως – Αθηνών)

βλ. βιβλο Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου «Κανες στους μγους!»,  έκδ. Β, Αθήναι 1994.

βλ. και εγκκλιον 41/1-6-1968 Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου με ττλο «Η μαγεα» εις το βιβλο Πρός κλήρον και λαν, Αθήναι 1969, σελ. 327.