Μία κυρία μόνο τόλμησε νά πει δημόσια ότι γιά οικονο­μικούς λόγους έκανε εκτρώσεις καί γι' αυτό τήν έκαιγε ή συνείδηση της, άλλα στό απόμακρο χωριό πού έμενε, όσο κι άν τό ήθελε, δέ μπόρεσε νά βρει εξομολόγο, και νά κατεβεί στην πόλη, δεν ήξερε νά κινηθεί.

Έτσι ζήτησε οδηγίες εκείνη τή στιγμή καί χάρηκε πάρα πολύ, πού θά μπορούσε επί τέλους ν' απαλλαγεί από τίς τύψεις καί τήν ενοχή...


Άπ' τους άλλους ασθενείς ή καί τους οικείους τους ορισμένοι πρόλαβαν νά υποστηρί­ξουν ότι τά λένε μπροστά στην εικόνα καί δέ χρειάζονται πνευματικό.

Συγκλονιστικό πιό πέρα, στην εντα­τική, ήταν τό γεγονός ότι κάποιος υπε­ρήλικας, πού περνούσε τίς τελευταίες στιγμές της ζωής του στήν γη, ζητούσε επίμονα νά εξομολογηθεί καί νά κοινω­νήσει.Τί κρίμα όμως!

Ό συνοδός του άρχισε νά διαμαρτύρεται γιά τήν πα­ρουσία μας καί μας συνέστησε ν' απο­μακρυνθούμε γιά νά μή δημιουργήσει φασαρία. Έτσι, όπως μάθαμε αργότε­ρα, ό ασθενής έφυγε ανέτοιμος γιά τήν αιωνιότητα...Φύγαμε ύστερα άπό ώρα άπ' τό Νοσοκομείο μέ βαθιούς καί ποικίλους προβληματισμούς.

Οί ασθενείς ενός τέ­τοιου ιδρύματος είναι ή σμικρογραφια τής κοινωνίας μας, της Χριστιανικής Ελληνικής, ή καί όποιας άλλης, πονεμέ­νης καί θρησκεύουσας κοινωνίας, για­τί λίγο πολύ ό πόνος καί ή αρρώστια φέρνουν τόν άνθρωπο κοντά στό Θεό.

Χαρήκαμε πού όλοι κατέθεσαν ότι προ­σεύχονται άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο στό Χριστό καί ιδιαίτερα στην Παναγία, στό σπίτι, στή δουλειά καί στό ναό. Καί πράγματι ενα αρκε­τά σταθερό ποσοστό τών χριστιανών εκκλησιάζονται, άν καί θά θέλαμε όλοι μας νά είμαστε πολύ περισσότεροι.

Αναρωτιέται όμως κανείς, ύστερα άπό αυτή τήν επίσκεψη, πόσοι άπό μας συμμετέχουμε στή μυστηριακή ζωή τής Εκκλησίας, γιά νά πάρουμε Πνεύμα Άγιο;

Φτάνει ή προσευχή, ό Εκκλησιασμός καί οι νηστείες με τά αντίδωρα, γιά νά έχουμε ως χριστιανοί τους καρ­πούς τοϋ Αγίου Πνεύματος, πού είναι: «... αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, καλοσύνη, αγαθότητα, πίστη, πραότη­τα, εγκράτεια» (Γαλ. 5, 22-23);

 Μήπως επειδή μας λείπει αυτή ή πνευματικό­τητα, οργιάζουν οι ξέφρενοι έρωτες της νεότητας, ή μνησικακία, ό φθόνος, οι φιλονικίες, ή οργή, οι φόνοι, οι κακίες γενικά, οι εκτρώσεις, ή μιζέρια ή ψυ­χική, ή έλλειψη χαράς καί ειρήνης, τό άγχος, ή απελπισία;

Γιά νά συνεννοούμαστε όμως μέ τους αναγνώστες, ας άναφερθούμε, έστω για λίγο, στή μυστηριακή ζωή τού πιστού.

Τά μυστήρια της Εκκλησίας μας είναι επτά:

τό βάπτισμα, τό χρίσμα, ή εξομολόγηση, ή θεία Ευχαριστία, ό γά­μος, ή ιεροσύνη, τό ευχέλαιο.Άπ' αυτά τά τέσσερα πρώτα, είναι υποχρεωτικά, τά άλλα προαιρετικά. Δέν νοείται δηλα­δή αληθινός χριστιανός όποιος δέ βαφτί­ζεται (τό χρίσμα γίνεται μαζί μέ τό βά­πτισμα), δέν Εξομολογείται καί μάλιστα τακτικά, καί δέν κοινωνεί.

Άπό τά προ­αιρετικά επιβάλλεται νά κάνει τό γάμο του στην Εκκλησία, ή ιεροσύνη νά έχει κανονική διαδοχή καί τό ευχέλαιο νά γί­νεται, όταν ή κατάσταση της υγείας του, πνευματικής καί σωματικής, τό απαιτεί.

Όσον άφορα τό βάπτισμα, πρέπει νά ξέρουμε ότι, επειδή επικράτησε ο νηπιοβαπτισμός, ό ανάδοχος (ό νονός) αναλαμβάνει ορισμένες υποχρεώσεις έναντι τοϋ Θεού καί τοϋ βαφτισιμιού του. Κι αυτές είναι ή κατήχηση καί ή καθοδήγηση τοϋ μικρού, ώστε νά είναι κοντά στό Χριστό καί τήν Εκκλησία.

Ό νονός καί ή νονά δέν υπάρχουν γιά νά γεμίζουν μόνο μέ δώρα τά βαφτιστήρια τους στά γενέθλια τους, ή στίς μεγά­λες γιορτές. Κι αυτά ίσως ως ενα βαθ­μό, αλλά προέχει ή μύηση των παιδιών στό πνεύμα τοϋ Ευαγγελίου.Νομίζουμε όμως ότι τό μυστήριο αυτό κατάντη­σε ενα τυπικό καί κοσμικό γεγονός.

Ή αγωνία τών συμμετεχόντων είναι πώς θά επιδείξουν τίς σάρκες τους μέ προ­κλητικό ντύσιμο καί μέσα στό ναό καί κατά τήν ώρα τοϋ μυστηρίου, αδιαφο­ρώντας γιά τή σοβαρότητα του καί τήν ιερότητα τοϋ χώρου καί πώς θά έχουν τήν καλύτερη εμφάνιση, χωρίς προσευ­χή βέβαια γιά τό βαφτιζόμενο, αφού επικρατεί θόρυβος καί κουτσομπολιό.

Φοβερό πώς εξελίχτηκε έτσι τό μυστή­ριο!Πώς ξεκίνησε καί πού έφτασε!Ό γάμος τά ίδια, χωρίς τόν ελάχιστο σε­βασμό στην ώρα της ακολουθίας, έκτος καί αν φωνάξει κι επιβάλει τήν ησυχία ό ιερέας άπό τό μικρόφωνο. Κι αν τόν ακούσουμε καί τότε.

Όσο γιά τήν Εξομολόγηση καί τή θεία Κοινωνία εδώ είναι ό βαθύτερος προβλη­ματισμός.

Άκουσα ιερέα νά παραπονιέ­ται μέ πόνο:«Ξέρω τους ενορίτες μου. Πηγαίνω στά σπίτια τους καί διαπιστώνω πώς οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, αδιαφο­ρούν γιά τήν Εξομολόγηση. Τήν θεωρούν πολύ περιττή, αφού κάνουν όλα τά άλλα καί έχουν καί τακτικό εκκλησιασμό».

Άλλος πάλι πνευματικός, άπό τήν εμπειρία του, εξομολογώντας καί ετοι­μοθάνατους, καταθέτει ότι ή εξομολό­γηση τοϋ 80% αυτών τών ανθρώπων είναι ανειλικρινής.

Κι είναι φυσικό όταν γίνεται μόνο μία φορά, καί μάλιστα τήν τελευταία ώρα της ζωής τους.Πώς θά στηθεί ή ψυχή έτσι μπροστά στό φοβε­ρό βήμα τού Χριστού;

Στεκόμαστε επίσης γιά λίγο καί στίς δικαιολογίες γιά τήν εξομολόγηση, πού ακούσαμε καί στό Νοσοκομείο:

"δέν έκλεψα, δέ σκότωσα, δέ συκοφάντησα, δέν πρόδωσα τό στεφάνι μου, ή εξομο­λογούμαι τά αμαρτήματα μου μπροστά στην εικόνα…"

Νομίζουμε δτι όλα αυτά, επειδή ή εξομολόγηση απαιτεί ταπείνωση καί μάλιστα πολλή καί ό διάβολος άπό τήν άλλη μας πολεμάει λυσσωδώς, είναι προφάσεις. Όποιος κάνει πνευματική ακτινοσκόπηση διαβάζοντας τό λόγο τοϋ Θεού όχι μία, άλλα απειράριθμες μικρές καί μεγάλες αμαρτίες θ' ανακα­λύψει.

Όσο γιά τήν Εξομολόγηση στην εΙκόνα, απορρίπτεται άπ' τό Θεό καί την Έκκλησία. Οί πρωτόπλαστοι κλήθη­καν άπ' τό Θεό νά ομολογήσουν μπρο­στά Του τήν αμαρτία τους. Άλλο άν αυτοί τό απέφυγαν μέ δικαιολογίες.Τήν ίδια απαίτηση έχει καί τώρα άπό τους ανθρώπους: νά ομολογούν τίς πτώσεις τους μπροστά σ' αυτούς πού Τόν αντι­προσωπεύουν: τους πνευματικούς.

Έτσι μέ τό μυστήριο της εξομολόγησης, πού θέσπισε δ ίδιος ό Χριστός, θά παίρνουν τήν άφεση, τή χάρη καί τά κατάλληλα πνευματικά φάρμακα μέ τίς συστάσεις τοϋ ιερέα.( πράγμα πού δεν μπορεί να κάνει μια άφωνη εικόνα ).

Καί στό άλλο μυστήριο, ας στα­θούμε, στή θεία Κοινωνία, ή Ευχαριστία, όπως αλλιώς λέγεται, πού είναι ή μετά­ληψη τοϋ σώματος καί τοϋ αίματος τοϋ Κυρίου.Ελάχιστοι χριστιανοί κοινωνούν τακτικά καί μέ ανάλογη προετοιμασία.
Οί άλλοι, πού σκανδαλίζονται κιόλας γι' αυτό, σχολιάζουν μέ περιφρόνηση λέγοντας:«…νερό ( ή σούπα ) τό κατάντησαν; Εμείς μάθαμε άπό τους παππούδες μας νά κοινωνούμε τρεις φορές τό χρόνο. Χριστούγεννα, Πάσχα καί της Παναγίας…»

Τότε πού κοινωνούν οί περισσότεροι καί παρατη­ρείται γι' αυτό μεγάλος συνωστισμός. Αλλά και τότε, πόσοι πάμε ύστερα άπό μετάνοια καί εξομολόγηση; Νηστεία δέν αμφιβάλλει κανείς ότι κάνουμε.

Μήπως όμως θά ήταν προτιμότερο νά βάλουμε στην πρώτη γραμμή τή μετά­νοια μέ αλλαγή τοϋ τρόπου της ζωής μας καί μετά τή νηστεία, άν καί χρει­άζεται κι αυτή εξίσου ίσως;

Όσο γιά τό πόσες φορές πρέπει νά κοινωνούμε άς σκεφτούμε δτι ή Έκκλησία μας ετοιμά­ζει ευχαριστιακό τραπέζι κάθε Κυρια­κή καί όλες τίς καθημερινές γιορτές. Αλλιώς θά ετοίμαζε Θεία Κοινωνία κι αυτή τρεις φορές τό χρόνο.Άρα και με την λογική να πάμε, απορ­ρίπτεται ή πεποίθησή μας αυτή.

Συμπέρασμα: Οί νεοέλληνες χρι­στιανοί αφήσαμε τή συνειδητή μυστη­ριακή ζωή καί κολλήσαμε μόνο στον εκκλησιασμό, τίς νηστείες καί τήν τυ­πική παρακολούθηση ορισμένων μυστηρίων.Έτσι καταντήσαμε χλιαροί, ψόφιοι, νεκροί και πεθαμένοι πνευματικά, ή σχεδόν αχρίστιανοι.

Διώξαμε τόν Παράκλητο Κύριο, τό Πνεύμα τό Άγιο, άπ' τήν ψυχή μας κι δ Χριστός μας έγινε γι' αυτό ό μεγάλος γνωστός άγνωστος. Πόσο πιό ανάλαφρες όμως θά νιώθαμε τίς δοκιμασίες της ζωής καί τά προβλήματα μας, άν συνδεόμασταν μέ τό εξομολογητή­ριο καί τή θεία Κοινωνία!

Πόσο πιο πολύ θά πιστεύαμε στην αίωνιότητα καί δέ θά μέναμε κολλημένοι στή ζωή της γής χωρίς ελπίδα. Πολλοί λίγοι τότε θά έφευγαν γιά τήν αιωνία χώρα ανέτοιμοι καί αμε­τανόητοι...

Πόσοι μέ λίγα λόγια δέ θά έχαναν τή σωτηρία τους.Ό Θεός άς μας λυπηθεί κι άς μας φωτίσει ν' αξιοποιήσουμε τά ιαματικά φάρμακα πού μας έδωσε ή ενανθρώπη­ση καί ή θυσία τού Υιού Του καί πού είναι τά μυστήρια τής Εκκλησίας μας.

Εμείς, από τήν άλλη πλευρά τώρα, άς προσπαθή­σουμε, προσερχόμενοι μέ ειλικρινή καί ευγνώμονα διάθεση σε όλα αυτά τα μυστήρια καί κάνο­ντας κι ό,τι άλλο ή Έκκλησία μας όρισε, ώστε νά πετύχουμε τή λύτρωση καί τήν υγεία τής ψυχής μας. Αμήν.

ΦΟΙΒΗ

( περιοδικό Όσιος Νικάνωρ»-Γρεβενά )