Οι περιλάλητες χάλκινες πόρτες του ναού ήταν κλειστές επιμελώς.

Οι δε έγ­κλειστοι ανέμεναν από στιγμή σε στιγμή να ακούσουν τιςάγριες ιαχές των βαρβά­

ρων
και «γενόμενοι εν αγωνία εκτενέστερον προσηύχοντο».



Μετά
από λίγο όμως το πρώτο κύμα των κατα­κτητώνεπέπεσε εναντίον των πυλών, που

τελικά υποχώρησαν. Το συγκεντρωμένο πλήθος μέσα στήν Αγία Σοφία εκραύγαζε

από τηναγωνία και τη φρίκη. Οι κατακτη­τές τους απογύμνωσαν...



Τους
έδεσαν σε ατελείωτες σειρές με λουριά, με τα πετρα­χήλια των ιερέων, με τα χαλινά των

αλόγων  και τους απήγαγαν σε στρατόπεδα.

Έδεσαν όπως πρόφθαναν.


Ιερείς
με αλήτες, γέρον­τες με παρθένες, παιδιά με μεγάλους, κυ­ρίους με δούλους...



Οι εκλεκτότεροι των αιχμαλώτων εγίνοντο το μήλον της έριδος μεταξύ των άξεστων κατακτητών.

Οι γενί­τσαροι - για διαπόμπευση - φορούσαν ιερά άμφια και πάνω στους εσταυρωμένους

βάζανε
σα­ρίκια.


Η
απαίσια συμπεριφορά και στάση ήταν ανομολόγητη ...


Ωστόσο
, περίπου στις 12-1 το μεσημέρι έφθασε και ο Μωάμεθ έφιππος και θριαμβευτής.


Είδε στην
είσοδο του ναού κάποιον που έσπαζε ένα μάρμαρο. Εδώ έδειξε τη «σωφρο­

 

σύνη!» του και του είπε: «αρκεί υμίν ο θη­σαυρός και η αιχμαλωσία».


Η
συμπερι­φορά του αυτή«συγκίνησε» και ανέστειλε  τη συνέχεια της

 

θηριώδουςσυμπεριφοράς των εξαγριωμένων άτακτων.


Επρόκειτο
για μια στάση αυτοσυγκρά­τησης, πολιτισμού κα ηθικής συμπεριφο­ράς,

 

αλαζονείας, ή επίδειξη θεατρινισμού;

Η απάντηση είναι περισσότερο ή  λιγότερο υποκειμενική.



Ο
Μωάμεθ, κατόπιν, ανέβηκε πάνω στην Αγία Τράπεζα και προσευχήθηκε, μεταβάλλον­

τας έτσι το θρησκευτικό και εθνικό κέντρο του Ελληνισμού σε τζαμί.

Αυτό ήταν το αποκορύφωμα του θριάμβου του.


Όμως μολονότι
το Βυζάντιο χάθηκε, η λάμψη του δεν έσβησε. Πέρασαν πολλές εκατον­

 

ταετηρίδες από τότε.

Μεσολάβησαν πολλά  ιστορικά γεγονότα, μεγάλα και μικρά.

 

Τα μαύρα σύν­νεφα των αγρίων σκίασαν το φως της πό­λης.



Η
βασιλεύουσα, η κοιτίδα των πολιτι­σμών, δεν υπάρχε  πλέον για τους Έλληνες. Αλλά αποτελεί

 

όμως πάντα μια χρυσή ελπίδα του μέλ­λοντος.


Αυτή
η ελπίδα έθρεψε όλες τις μετέπειτα Ελληνικές γενιές και αποτέλεσε τ γλυκύ­

τερο όνειρο του νεώτερου  Ελληνισμού.



Γιατί τό «πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικά μας θάναι…» πάντα μας νανουρίζει και πάντα

μέσα στήν Αγιά Σοφιά μας περιμένει…



( Του Δήμου Νικολόπουλου )



Υπάρχουν και Τούρκοι
Φιλέλληνες ;




Μ
να ντυπωσιακ ελικρινς ρθρο, πο δημοσιεύτηκε το 2009 στν γκυρη φημερίδα SABAH, π τν Engin Ardic, γνωστ συγγραφέα κα δημοσιογράφο στν Τουρκία στηλιτεύεται Τουρκικς τρόπος ορτασμο τς πτώσης της Κωνσταντινούπολης στς 29 Μαΐου.


TURKdimosiografo


Στ
ὸ ἐν λόγω ἄρθρο ὁ συγγραφέας παρουσιάζει µια σειρὰ ἀπὸ ἀλήθειες γιὰ τὶς ὁποῖες τὸ Κεµαλικὸ καθεστὼς ἐδῶ καὶ δεκαετίες προσπαθεῖ νὰ καταπνίξει.

Ἀξίζει νὰ παρατεθεῖ μεταφρασμένο μέρος του κειμένου, ἀπὸ τὴν συγκεκριμένη διεύθυνση τῆς Τουρκικῆς ἐφημερίδας Sabah  τὸ ὁποῖο ἔχει ὡς ἑξῆς :


«…Πέρασαν 556 χρόνια κα
γιορτάζετε (τν λωση) σν νταν χθς; Γιατί κάθε χρόνο τέτοια ποχή, µ΄ ατς τς γιορτς πο κάνετε, διακηρύσσετε σλο τν κόσµο τι:«ατ τ μέρη δν ταν δικ µας, ότι ρθαµε κ τν στέρων κα τ πήραμε µ τ βία».

Γι
ὰ ποιὸ λόγο ἄραγε φέρνετε στὴ µνήµη µία ὑπόθεση έξι αιώνων;

 Μήπως στὸ ὑποσυνείδητό σας ὑπάρχει ὁ φόβος ὅτι ἡ Πόλη κάποια µέρα θὰ δοθεῖ πίσω;

Μν φοβάστε, δν πάρχει ατ πο λένε µρικολίθιοι της ργκενεκν περρων το 1919.

Μ
φοβάστε, τ 9 κατοµµύρια λλήνων δν μπορον ν πάρουν τν πόλη τν 12 κατοµµυρίων, καὶ ἂν ἀκόμα τὴν πάρουν δὲν μποροῦν νὰ τὴν κατοικήσουν.

Κι ο δικο µας πο γιορτάζουν τν λωση εναι µα χούφτα φανατικο µνο πο φων τους κούγεται δύσκολα.

Ρ
ὲ σεῖς, ἂν µἂς ποῦνε ὅτι λεηλατούσαμε τὴν Πόλη τρεῖς µέρες καὶ τρεῖς νύχτες συνεχῶς, τί θὰ ἀπαντήσουμε ;
Θ
περασπιστομε μήπως τν αυτ µας στ Ερωπαϊκ Δικαστήριο νθρωπίνων Δικαιωμάτων, θφήσουμε τ θέμα στος στορικος ;

Ἀντὶ λοιπόν νὰ περηφανευόμαστε µἐ τὶς πόλεις ποὺ κατακτήσαμε, ἂς περηφανευτοῦμε µἐ αὐτὲς ποὺ ἱδρύσαμε, ἂν ὑπάρχουν. Ἀλλὰ δὲν ὑπάρχουν.

Γιατί όλη νατολ εναι περιοχ µ τν βία κατακτημένη… κόμα κα τνομα τς νατολίας δν εναι ατ πο πιστεύουν (ana=µνά, dolu=γεµάτη) λλ προέρχεται π τν Ελληνικ λέξη νατολή.

κόμα κανομασία της σταµπολ δν εναι πως µς λέει Ebliya Celebi «κεπου περτερε τσλµ» τράβώντας τ λέξη π τ μαλλιά, λλ προέρχεται π τ «ες τν Πόλιν».

ντάξει λοιπόν, ποκτήσαµε µνιµη γκατάσταση, τέλος νοµαδικ ζω κα γι’ ατ λας γοράζει πέντε – πέντε τ διαµερίσµατα. Κανες δν μπορε ν µς κουνήσει, ρεμστε πιά… Ο χωριάτες µας ας ρκεστον στ ν δολοφονον τν Κωνσταντινούπολη χωρς μως πολλς φανφάρες….».


Πηγη:
http://www.sabah.com.tr/Yazarlar/ardic/2009/05/29/hatirlatmayin_sunu_kef…

Ρωμαίικο Οδοιπορικό